Drukkerij van Wijk in Oostzaan bestaat 100 jaar

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000

Persbericht.
* Drukkerij van Wijk Oostzaan BV bestaat op 15 mei a.s. 100 jaar. Voor een relatief klein bedrijf als het onze, is dit feit op zich al een heel bijzondere aangelegenheid. Dat is echter niet het enige. * Ons bedrijf zal op 12 mei a.s. ca. 21.00 uur (de avond van de feestelijkheden) vereerd worden met het predikaat "Hofleverancier". Wat dit betekent hoef ik niet uit te leggen, zeker niet nu onlangs bekend gemaakt werd dat de regels om daarvoor in aanmerking te komen flink zijn aangescherpt. Dat wij dit predikaat mogen ontvangen uit handen van Burgemeester Moens van Oostzaan, is niet alleen voor ons, maar voor heel Oostzaan, een grote eer en een bijzondere gebeurtenis. Daar zijn wij niet gering trots op, want wist u dat op dit moment slechts 240 bedrijven in Nederland deze titel mogen voeren? * Alsof dit nog niet genoeg is, werd Egbert van Wijk die na 35 jaar op 12 mei officieel terugtreedt uit de directie, op vrijdag 28 april Koninklijk Onderscheiden. Burgemeester Moens spelde hem na zijn toespraak, onder luid applaus van de familie en bekenden van Egbert, de eervolle medaille op. Uiteraard zal bovenstaande groots gevierd worden, en wel op
vrijdagavond 12 mei a.s.

in De Lichtfabriek in Haarlem.

Dit tot theater omgebouwde industriële gebouw bestaat ook 100 jaar en ademt de sfeer van "een hele eeuw" uit. Wij zijn er bijzonder trots op de alom vermaarde jazzpianist Willie Littlefield, "Little Willie" genaamd, te hebben kunnen strikken. Willie Littlefield was de begeleider o.a. van Louis Armstong, Count Basie, Duke Ellington, Fats Domino en vele andere grootheden. Tijdens de feestelijkheden op vrijdagavond 12 mei zal Little Willie zich eens goed uitleven op de vleugel en wij vrezen dat het dak van dit 100 jarige gebouw het moeilijk zal krijgen, want Little Willie is van plan er dwars door heen te gaan. Jazzmuziek is net als de Lichtfabriek en Drukkerij van Wijk in rond 1900 ontstaan. De avond staat dus geheel in het teken van 100 jaar geschiedenis.

Op de avond zullen op de achtergrond o.a. dia s vertoond worden van belangrijke gebeurtenissen uit die afgelopen 100 jaar, o.a. uit de geschiedenis van Drukkerij van Wijk.

Het hoogbejaarde echtpaar Kees en Koosje Van den Druk-Van den Pers, 45 jaar geleden in dienst van onze drukkerij (zij hebben elkaar achter de drukpers leren kennen), zorgen op ludieke wijze voor de hilarische noot. Gegarandeerd dat zij een boekje opendoen over de gebeurtenissen uit lang vervlogen tijden.

U bent van harte uitgenodigd e.e.a. persoonlijk te komen bekijken en hopen dat u een fotograag wilt sturen om het overhandigen van het predikaat hofleverancier, op de gevoelige plaat te zetten.

Met vriendelijke groet,

Egbert en Ruben van Wijk