Opening Tuinarchitectuurpark Makeblijde

MAKEBLIJDE

12 Mei Opening Tuinarchitectuurpark Makeblijde
Nieuwe generatie modeltuinen

Vrijdag 12 mei a.s. om 12.00 uur wordt tuinarchitectuurpark MAKEBLIJDE in Houten feestelijk geopend door mr. B. Staal, Commissaris van de Koningin in de provincie Utrecht.

MAKEBLIJDE is het eerste voorbeeld in Nederland van een nieuwe generatie modeltuinen. Bij MAKEBLIJDE is een kleine staalkaart te zien van wat er aan visies leeft op het gebied van tuinarchitectuur in Nederland. In MAKEBLIJDE staat namelijk de 'architectuur' van de tuinen voorop.
Tien gerenommeerde tuinarchitectenbureaus en hoveniersbedrijven hebben er met 'hun' tuin als het ware een visitekaartje liggen. In de zomer komen er nog vier bij. Er zijn heel verschillende ontwerpen te zien, uiteenlopend van een jungle tot een klein intiem stiltegebied. Ze ademen elk een eigen sfeer. Soms komt dat door de keuze van het materiaal, soms door een consequent doorgevoerd gebruik van zicht-assen, soms door onverwachte effecten. Je kunt in MAKEBLIJDE bijvoorbeeld ongezien genieten van de wolken met vier meter hoog bamboe om je heen, uitrusten op een terras langs de moerhoek of de lunch gebruiken in een paviljoen van staal en glas dat als het ware in de tuin lijkt door te lopen.
De architectenbureaus die de tuinen hebben ontworpen en de hoveniersbedrijven die ze vervolgens hebben gerealiseerd, zijn door een jury uitgekozen op grond van hun visie en vakmanschap. In MAKEBLIJDE is een informatiecentrum ingericht, waar u terecht kunt voor allerlei vragen op het gebied van tuinarchitectuur, zoals

- waar moet ik op letten bij het geven van een opdracht
- waar moet een ontwerp aan voldoen

- wat mag ik verwachten van de hovenier enz.
Tuinarchitectuurpark Makeblijde
Oud Wulfseweg 3
Houten
Tel. 030 - 6365272

Open voor publiek van 13 mei tot 2 december, elke dag behalve de maandag.
Ook open op tweede pinksterdag. Openingstijden : van 10.00 - 18.00 uur.
Toegangsprijs : Hfl 15,- ;Kinderen tot 12 jaar, CJP en 65pluskaart : Hfl. 10,-

MAKEBLIJDE is op 5 minuten loopafstand van het NS Station Houten. U loopt langs spoor 2 in de richting van Utrecht. Na het tunneltje ziet u de ingang. Per auto neemt u vanaf de A27 of de A2 de afslag Houten. Op de kruising met de Rondweg rond Houten slaat u in beide gevallen linksaf. U neemt vervolgens de afslag De Hoeve, en aan uw linkerhand ziet u na 150 meter de ingang van het parkeerterrein van het AOC, waar u uw auto kwijt kunt. Al wandelend langs een heemtuin bereikt u de ingang van MAKEBLIJDE.

BIJLAGE: nadere info over de twee initiatiefnemers, de naam en over de filosofie van MAKEBLIJDE

Info voor de pers en voor het opvragen van de persmap: Makeblijde 030 - 6365272 of Helma Ton 030-6374446 of 0626924341

Bijlage :

Het initiatief

Tuinarchitectuurpark MAKEBLIJDE is het initiatief van twee vrouwen met een visie: Narda Guicherit en Rozemarie Smits. Zij zagen dat er nergens in Nederland een plek was waar je vrijblijvend kennis kon maken met de wereld van de tuinarchitectuur. Ze zegden drie jaar geleden hun baan op en begonnen met het uitwerken van het plan wat later Makeblijde zou worden. Dat betekende lobbyen, draagvlak creëren, opdrachtgeven voor een haalbaarheidsonderzoek, een bedrijfsplan maken, iemand aanzoeken voor het ontwerp van het park, iemand anders aanzoeken voor het ontwerp van het paviljoen, een jury benoemen om de verschillende architectenbureau's en hoveniers te selecteren, de overheid benaderen en heel veel mensen mobiliseren. Na drie jaar voorbereiding vindt op 12 mei 2000 de feestelijke opening plaats.

De naam
'MAKEBLIJDE' is de spreekwoordelijke naam voor een medicinaal plantje (euphrasia officinalis) dat ook wel 'ogentroost' wordt genoemd en dat tot op de dag van vandaag in homeopathische oogdruppels en tabletjes wordt verwerkt.

De filosofie van MAKEBLIJDE
In MAKEBLIJDE is de 'architectuur' van de tuin hoofdzaak. Daarmee voorziet Makeblijde in een leemte. Bij de bestaande 'modeltuinen' is de aandacht vooral gericht op de beplanting, terwijl het ontwerp erachter gezien wordt als de drager daarvan, en daarmee van ondergeschikt belang. In Makeblijde daarentegen hebben een aantal tuinarchitecten hun visite-kaartje neergelegd, soms in heel uitbundige tuinen, soms met minimale middelen. Makeblijde is daardoor experimenteel van karakter, en wil dat ook blijven. Makeblijde laat zien wat er in Nederland aan visies leeft op het gebied van de tuinarchitectuur. Vandaar dat Makeblijde een tuinarchitectuurpark heet. Wie Makeblijde bezoekt ziet concepten en uitgewerkte ideeën over hoe een buitenruimte een volkomen eigen beleving kan oproepen. Het concept achter iedere tuin is immers anders. Ze ademen elk een eigen sfeer.

In de filosofie van Makeblijde is de realisatie en het beheer minstens zo belangrijk als het ontwerp zelf. Een fraai ontwerp valt in het niet als de realisatie tegenvalt, of de beheersaspecten te gecompliceerd zijn. In het informatiecentrum kunt u daarom ook meer te weten over de technische aspecten van de tuinen, de werkwijze van de hoveniers enz.

Wie een mooie tuin wil hebben, moet vooral een goede opdrachtgever zijn. Dat is heel een hele opgave. Vaak oriënteren we ons met allerlei tuinboeken op schoot of in tuincentra, maar daarbij lopen we het risico het overzicht te verliezen. Er is gelukkig wel volop keus, maar wat is voor ons de goede?
Een goede keuze begint bij het nadenken over de opdracht zelf, te beginnen bij het ontwerp. Pas daarna komt de invulling ervan. 'Welke soort tuin komt overeen met mijn eigen levensstijl: wil ik een tuin om in te werken of om in uit te rusten, uitbundigheid om me heen, of liever een verstild plekje? Als mijn tuin een gebouw was, wat was het dan voor gebouw: een burcht, een kathedraal, een kloostercel of een verlengde huiskamer, of...? En is dat wat ik uiteindelijk wil ook haalbaar in de praktijk: iemand die dol is op zomerbloemen, maar juist in die periode lang op vakantie gaat, kan beter een bloemrijke tuin in het voorjaar of najaar kiezen. Wat past bij mij? Anders gezegd: hoe word ik een goede opdrachtgever voor de ontwerper en voor de hovenier?'

Kortom, voordat je aan een tuin begint, moet je al hebben bedacht wat je ermee wilt, wat bij je past en wat je aankunt. Die stap is primair, en die moet de particulier zelf maken alvorens een ontwerper of hovenier te benaderen. In het paviljoen van Makeblijde is een informatiecentrum dat u wil helpen bij het nadenken over deze primaire vragen. U kunt er terecht met allerlei vragen over tuinarchitectuur. En u kunt er meer over de achterliggende ideeën van de verschillende bureaus en over de verschillende werkwijze van de hoveniersbedrijven te weten komen.
Op die manier krijgt u beter inzicht in wat u eigenlijk wilt en welke werkwijze van de architect of hovenier het beste bij u past.
Voor de duidelijkheid, MAKEBLIJDE bemiddelt niet bij de keuze voor een architect of hovenier, maar geeft wel informatie die van belang is voor een goede afweging.

10 mei 00 09:43