EU-onderdanen kunnen voor Antwerpse districtsraden stemmen

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000
Volksunie

Kamer keurt met ruime meerderheid wetsvoorstel Borginon goed: EU-onderdanen kunnen nu toch voor Antwerpse districtsraden stemmen (12/05/00)

Enkele maanden geleden ontstond enige verwarring over de vraag of het stemrecht voor E.U.-burgers bij de gemeenteraadsverkiezingen ook zou gelden voor de districtsraadsverkiezingen. Hoewel men er in het politieke akkoord dat destijds tussen de Antwerpse meerderheidspartijen was afgesloten duidelijk was van uitgegaan dat wie voor de gemeenteraad mocht stemmen ook voor de districtsraad mocht stemmen, bleef er een onduidelijkheid in de wettekst. Binnenlandse Zaken weigerde daarom het stemrecht voor E.U.-onderdanen toe te staan.

Vermits dit regelrecht inging tegen ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen