Siemens Nederland wint Rijksprijs 'De Zeven Pyramides 2000'

Siemens Nederland N.V.

AXX 0500.082

Den Haag, vrijdag 12 mei 2000

Jury: 'Streven naar perfectie' - Siemens Nederland wint Rijksprijs 'De Zeven Pyramides 2000'

Siemens Nederland uit Den Haag heeft de Rijksprijs voor Excellent Opdrachtgeverschap gewonnen. Deze ' De Zeven Pyramides 2000' -prijs werd gewonnen in de categorie Utiliteitsbouw en werd op donderdag 11 mei jl in het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam door Staatssecretaris Remkes uitgereikt aan bestuursvoorzitter Thomas Cohn van Siemens. De tweejaarlijkse prijs viel Siemens ten deel voor haar Bedrijvencentrum in Zoetermeer, de uitbreiding van het Beatrixpark in Den Haag en de bouw van de containerscanner op de Maasvlakte.

Siemens Nederland beoordeelt de jury in haar rapport als "een opdrachtgever met visie die diep is geworteld in het bedrijf. Het realiseren van de zichtbare kwaliteiten bij Siemens zijn kenmerkend voor het bedrijf. Die kwaliteit is een continue factor terwijl de vorm waarin die kwaliteiten zichtbaar worden gemaakt eigentijds te noemen zijn. Met het streven naar de hoogste kwaliteit op verscheidene vlakken wordt op indrukwekkende wijze getoond en aanschouwelijk gemaakt wat men wil bereiken: perfectie. De wijze waarop dat wordt nagestreefd wordt door de organisatie voorbeeldig begeleid en uitgewerkt. Aan de criteria van excellent opdrachtgeverschap zoals de jury die heeft gehanteerd (met onder meer de bepalende kenmerken inspirator, nemer van verantwoordelijkheid, samenwerker, schepper van randvoorwaarden, risiconemer en -drager, niet alleen financieel) beantwoordt Siemens Nederland in hoge mate".

De Rijksprijs 'De Zeven Pyramides' werd twee jaar geleden in het leven geroepen op gezamenlijk initiatief van het Ministerie van VROM, OcenW, LNV en VenW. De prijs staat onder auspiciën van het Platform Architectuurbeleid, waarin de vier deelnemende ministeries zijn vertegenwoordigd en de Rijksbouwmeester. Met deze prijs wil de Rijksoverheid de aandacht vestigen op het belang van goed opdrachtgeverschap door personen of instellingen die op een geïnspireerde manier blijk geven van 'voorbeeldig opdrachtgeverschap'.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting:
Bernard H. Bos, Tel. (070) 333 2325