Short Message Service Centre van CMG gereed voor GPRS

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000
Short Message Service Centre van CMG gereed voor GPRS

Mannesmann test 's werelds snelste SMSC

Amstelveen, 12 mei 2000 - Anticiperend op een aanzienlijke toename van het mobiele telefoonverkeer vanwege de introductie van General Packet Radio Service (GPRS), heeft CMG Telecommunications haar populaire Short Message Service Centre opgewaardeerd zodat deze nu - op één platform - 2500 berichten per seconde kan afhandelen. Daarnaast kan deze nieuwe versie SMS berichten sturen naar mobiele apparaten die verbonden zijn aan GPRS-netwerken. GPRS biedt datatransmissiesnelheden tot een theoretisch maximum van 171,2 kbit per seconde. Naar verwachting zal deze snelheid talloze nieuwe zakelijke mogelijkheden creëren op de mobiele markt.

Als onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst met CMG zal D2 Mannesmann testen of dit product voldoet aan Mobile Application Part (MAP) Phase 3 en de Gd Interface op de juiste wijze ondersteunt. Deze tests zullen ook worden benut om de technische aspecten en de impact te bepalen die GPRS zal hebben op de zakelijke mobiele communicatie.

Voor D2 Mannesmann is de groei van het SMS-verkeer opmerkelijk geweest. Per maand worden meer dan 400 miljoen 'short messages' verstuurd, vergeleken met
323 miljoen berichten in geheel 1998. De toegenomen capaciteit die GPRS biedt als drager van SMS zou in de komende vraag moeten voorzien. Deze toename kan echter leiden tot knelpunten in netwerken met Short Message Centres die over minder doorvoercapaciteit beschikken.
GPRS biedt een packet-switched connectie waarbij de kosten worden berekend op basis van de data die worden verstuurd of ontvangen. Dit in tegenstelling tot de huidige mobiele toegang die gebruikmaakt van Circuit Switched Data, waar de kosten zijn gebaseerd op gespreksduur. GPRS-technologie biedt een rendabele toegang tot bedrijfsnetwerken en Internet. Weliswaar maakt GPRS de toegang voor de abonnees eenvoudiger, maar zal ook voor veel extra verkeer zorgen.

Peter Maathuis, Vice President Global Sales & Marketing van CMG: "We zijn van mening dat wat CMG op het gebied van deze technologie heeft bereikt ons nu al een voorsprong geeft op de concurrentie, en we nu marktleider zijn op het gebied van SMS. De verwachte data-explosie zal voor vele zakelijke kansen zorgen. GPRS maakt dit mogelijk, onder meer door de eenvoudige toegang tot Internet vanaf een mobiele terminal. CMG is nu een van de weinige leveranciers, zo niet de enige, die de benodigde SMS-capaciteit kan leveren voor de mobiele markt. Het zijn spannende tijden nu de innovaties elkaar in steeds hoger tempo opvolgen. CMG is niet alleen in staat om dit innovatietempo bij te houden, maar kan er zelfs op anticiperen, zoals we hebben laten zien met de nieuwe versie van ons SMSC."

CMG
CMG is een toonaangevende Europese ICT-dienstverlener, die consultancy, systeemontwikkeling en integratie, software-applicaties en informatieverwerking levert. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld. Tot de Groep behoort ook CMG Telecommunications. Dit is een wereldwijd opererend bedrijfsonderdeel dat producten levert voor mobiele telecommunicatie, met supportcentra in Europa, Amerika, China en Singapore. De Groep is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.
Het bedrijf levert verder kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media-, energie- en nutsbedrijven en overheid. Daarnaast geniet CMG bekendheid als een aanbieder van een groeiend aantal services op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten, waaronder salarisverwerking, personeels-informatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op www.cmg.nl.

Voor meer informatie:
CMG Nederland B.V.contactpersoon: Helen HosmanCorporate Communicatie ManagerTel: 020 - 50 33 000E-mail adres: (helen.hosman@cmg.nl) Monogram Communication Strategies (MCS) BV contactpersoon: Robert de MollTel : 023 -
56 28 208 E-mail adres: (robertdm@monogram.nl)