Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 12-05-2000 Politieberichten van donderdag 11 mei (13.00 uur) tot en met vrijdag 12 mei (07.00 uur)

Drachten: diefstal auto
Van dinsdag op woensdag heeft een 34-jarige inwoner uit Drachten een personenauto, merk Opel Kadett, kleur blauw, voorzien van het kenteken LV-45-JP, zonder toestemming van de eigenaresse meegenomen. De vrouw, een 33-jarige inwoonster uit Drachten, heeft aangifte gedaan. De man en vrouw waren kennissen van elkaar.

Leeuwarden: inbraak auto
Donderdag tussen 11.00 en 13.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Oldehoofsterkerkhof. De deur van de auto werd opengebroken en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een man van 36 jaar uit Baijum, heeft aangifte gedaan.

Sneek: te zwaar beladen
Donderdag omstreeks 11.20 uur werd op de Stadsrondweg Zuid een vrachtwagenbestuurder gecontroleerd. De vrachtwagen, waarmee hij reed, bleek te zwaar te zijn beladen. De vrachtwagen vervoerde puin. Bij weging bleek dat de vrachtwagen 25 procent te zwaar was. De bestuurder, een man van 45 jaar uit Sneek, kreeg een proces-verbaal.
Zwaagwesteinde: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 17.30 uur werd bij Super De Boer aan de Leeuwerikstraat een winkeldief op heterdaad betrapt. Hij had in de winkel voor een totaal bedrag van f 24,89 aan goederen (o.a. thee, suikerklontjes en scheerschuim) weggenomen. De man, een 25-jarige inwoner uit Kollum, werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Aan het bureau werd de zaak afgehandeld via Kort-OM. Namens het bedrijf werd aangifte gedaan door een 30-jarige inwoner uit Kollumerzwaag.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Donderdag omstreeks 17.35 uur vond op de Drachtsterweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De bestuurder van de personenauto, een man van 26 jaar uit Grou, bracht zijn auto tot stilstand op de Drachtsterweg ter hoogte van de aldaar gelegen snackbar. Hij opende het portier en had niet gezien dat er van achteren een fietser naderde. De bestuurder van de fiets, een man van 61 jaar uit Leeuwarden, reed tegen het geopende portier aan en viel op het wegdek. Hij is met de ambulance overgebracht naar het MCL-Zuid.
Sneek: autobrand
Donderdag omstreeks 19.05 uur kwam er een melding binnen dat op de Zuidelijke Rondweg een auto inde brand zou staan. Toen de brandweer ter plaatse kwam, bleek dat het vuur al was geblust door de wegenwacht. De vermoedelijke oorzaak van de brand was kortsluiting. De 13 jaar oude auto werd totaal vernield. De auto was van een 41-jarige inwoner uit Bolsward.

Reduzum: snelheidsovertreding
Donderdag omstreeks 20.30 uur zag een patrouillerende motoragent dat de bestuurder van een personenauto nogal pittig optrok en met hoge snelheid wegreed bij de verkeerslichten op de Werpsterhoek. De verkeerslichten bij Wirdum stonden op groen en aldaar is een snelheidsbeperking van kracht van 70 kilometer per uur. Deze kruising werd met een veel hogere snelheid genomen. Op de Rijksweg naar Heerenveen verhoogde de bestuurder zijn snelheid tot ongeveer 180 kilometer per uur. Bij de afslag Sneek reed hij vlak achter een andere bestuurder (kleven). Op Tsienzerbuorren onder Reduzum reed de bestuurder met een snelheid die schommelde tussen de 140 en 155 kilometer per uur, terwijl aldaar 80 is toegestaan. Vlak voor Dearsum had de bestuurder, een man van 31 jaar uit Sneek, door dat hij gevolg werd door de politie en minderde hij snelheid. De bestuurder werd aan de kant gezet en hij kreeg een proces-verbaal voor de geconstateerde overtredingen en in overleg met de officier van justitie werd besloten de auto van de man in beslag te nemen.

Sneek: onder invloed
Vrijdag omstreeks 00.05 uur werd op de Stadsrondweg Zuid een automobilist gecontroleerd. De vrouw, een 39-jarige inwoonster uit Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 275 ug/l. Zij kreeg een rijverbod van 1 uur.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 00.55 uur werd op de Bleeklaan een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 29-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 555 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur.

Leeuwarden: diefstal
Vrijdag omstreeks 01.25 uur ziet een patrouille een personenauto rijden over de Insulindestraat. In de auto zitten vier personen. De patrouille wil de bestuurder van de auto controleren en geeft deze bestuurder een stopteken. Aan dit stopteken wordt geen gevolg gegeven. Ook als het zwaailicht wordt aangezet, stop de bestuurder niet. Gekomen bij de kruising Jacob Binckesstraat en de Bleeklaan brengt de bestuurder de auto plotseling tot stilstand en alle vier inzittenden springen uit de auto en laten deze met draaiende motor achter. De inzittenden vluchten verschillende kanten op. Ondanks een intensieve zoektocht worden ze niet gevonden. In de auto wordt computerapparatuur aangetroffen en twee speakers. Waar deze goederen vandaan komen is op dit moment nog niet duidelijk. De auto is in beslag genomen en het onderzoek wordt in de loop van vandaag voortgezet.
Leeuwarden: belediging
Vrijdag omstreeks 00.55 uur werd in de Oude Doelesteeg een 26-jarige inwoner uit Leeuwarden aangehouden. De man meende de patrouillerende agenten te kunnen uitmaken voor alles wat mooi en lelijk was. De man is overgebracht naar het bureau en kreeg een proces-verbaal voor belediging.

Lemmer: weigeren ademanalyse
Vrijdag omstreeks 02.20 uur werd een bestuurder rijdend aangetroffen op de Spaanderbank. Bij het zien van de politie ging de bestuurder er vandoor. Op de Pietersbuurt reed de bestuurder achteruit in de richting Singel. Op een stopteken van de politieman werd niet gereageerd. De politieman moet op zij springen. Via het grasveld en trottoir op de Singel reed de bestuurder met gedoofde lichten weg in de richting van de Lijnbaan, alwaar hij de auto tot stilstand brengt en uit de auto springt en wegvlucht. Even later kan de man worden aangehouden. De man, een 31-jarige inwoner uit Lemmer weigert mee te weken aan een ademanalyse. Tegen de man wordt proces verbaal opgemaakt en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272