Kamervragen CDA over geknoei bij Schiphol tunnel

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000

Geknoei bij Schiphol tunnel (110500)

Aanvullende (1) schriftelijke vragen van het lid Leers aan de minister van Verkeer en Waterstaat .

1. Kunt U nadere uitleg geven over de gang van waarvoor op 3 november 1989 de bouwopdracht werd verstrekt ( nb. 4 dagen voor het vertrek van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat zaken rond de aanbesteding van de Schiphol spoortunnel. Klopt het dat voor dit project, Mevr. Kroes), niet de benodigde financiering rond was en het project onderhands is aanbesteed. ? Is het ook juist dat het project werd opgesplitst in 65 (!) deelprojecten om Europese aanbesteding te ontlopen. Vindt U deze gang van zaken niet uiterst curieus en werd daarmee niet in feite een blanco cheque afgegeven voor de bouw van dit project ?

2. Hoe is de projecten-relatie geregeld tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS/ RIB. Welke afzonderlijke afstemming en controle is en wordt door het ministerie uitgevoerd op de loop van projecten die bij NS / RIB (resp. Structon en HBW) onder handen zijn. Is de organistatie rond de bouw en financiering van projecten tussen het minsterie en de NS/ RIB dusdanig voldoende gescheiden dat er sprake kan zijn van onafhankelijke beoordeling? Welke conclusie trekt U uit deze hele gang van zaken voor wat betreft de controle-mechanismen bij het Ministerie zelf.

3. Bent U bereid te (laten) onderzoeken of ook bij andere projecten, die in de afgelopen jaren onder de verantwoordelijkheid van NS/ RIB resp. Structon/ HBW werden geplaatst, er sprake kan zijn geweest van gefingeerde facturen?

4. Kunt u voor beantwoording van deze vragen en die van de fractie van Groen links zorgdragen voor dinsdagavond 16 mei a.s. opdat in de procedurevergadering van 17 mei a.s. nader kan worden besloten over een vervolg?

1) Deze vragen dienen ter aanvulling op de vragen van de Groen links fractie d.d. 10 mei 2000