Politiebericht Flevoland

Politiebericht Flevoland: 12-05-2000
Dagelijkse persberichten

Bus uitgebrand
ZEEWOLDE - De bus op lijn 141, Harderwijk - Zeewolde brandde gisteravond volledig uit. Dat gebeurde op de Eikenlaan toen de bus vanaf de halte Fluitekruid naar de halte de Verbeelding reed. Op dat moment werd ontdekt dat de bus achterin in brand stond. Met een aanwezige brandblusser heeft de chauffeur getracht de brand te blussen, hetgeen niet gelukte. De aanwezige passagiers (8) konden de bus zonder problemen verlaten. De brandweer bluste de brand, maar kon niet voorkomen dat de hele bus verloren ging. Het wrak werd weggesleept en de weg schoongemaakt. De eigenaar van het voertuig is busmaatschappij Connexion. De Technische Recherche van de politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.
Eenzijdig ongeval
ALMERE - Een 39-jarige automobilist uit Weesp verloor afgelopen nacht de macht over het stuur op de A6. De auto kwam in de berm rolde over de kop en kwam uiteindelijk op de kop op de vluchtstrook terecht. De bestuurder raakte niet gewond en bleek alcohol te hebben genuttigd. Hij kwam tot 1 promille bij de ademanalyse. De man kreeg proces-verbaal en de auto werd weggesleept.

Woninginbraken
URK - Twee woningen kregen in de nacht van donderdag op vrijdag ongewenst bezoek. Dat gebeurde aan de Geul, in beide gevallen is men via een geopend raam binnengedrongen. Uit de woningen zijn onder andere geld en sieraden weggenomen.

Verkeersgevaarlijk sproeien
RUTTEN - Twee landbouwers uit Lemmer hebben gistermiddag de opdracht gekregen hun sproei-installatie te verzetten. Dicht naast de A6 werd niet alleen het bouwland maar ook de snelweg besproeid, hetgeen het nodige gevaar opleverde voor het verkeer. Het is in dit geval bij een waarschuwing gebleven, maar de politie zal in het vervolg verbaliseren.

Brom- en snorfietscontroles (Easy Rider project) EMMELOORD - Vijftien voertuigen en bestuurders werden gistermiddag in Emmeloord gecontroleerd tussen 13.30 en 15.00 uur. Daarvan voldeden er zes aan de eisen. Er werden bekeuringen uitgeschreven voor: 2 x niet dragen helm, 6 x opgevoerd (overschrijding vermogen), 4 x niet voorzien van gele plaat en 1 keer voor een niet verzekerde bromfiets. LELYSTAD - Van 15.00 tot 21.00 uur vond er vanaf de Tjalk ook een controle in Lelystad plaats samen met de Marechaussee. Er werden 48 brom- en snorfietsen gecontroleerd en in totaal werden er 72 bekeuringen geschreven. Dezelfde overtredingen als in Emmeloord werden gecontroleerd en verder nog: geen verzekeringsbewijs of bromfietscertificaat en andere technische eisen, ondeugdelijke uitlaat, bel, remmen etc.

Aanrijdingen met gewonden
LELYSTAD - Een 17-jarige bromfietser liep gistermiddag vermoedelijk een gebroken onderbeen op bij een aanrijding op de Beukenweg. Een 59-jarige automobilist kon de bromfietser die van een voor hem verboden fietspad kwam, niet meer ontwijken. De 17-jarige werd per ambulance overgebracht naar het Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad. Beide betrokken zijn Lelystedelingen.

SWIFTERBANT - Een 49-jarige man uit Emmeloord raakte gisteravond gewond bij een ongeval op de Biddingweg. De man moest door de brandweer uit zijn auto worden bevrijd en is met onbekend letsel vervoerd naar het Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad. Het ongeval ontstond op het moment dat de 49-jarige een tractor inhaalde bestuurd door een 18-jarige man uit Swifterbant. De tractor week enigszins uit naar links waardoor het voertuig van de 49-jarige in de berm reed in een slip geraakte en vervolgens in de sloot aan de overzijde van de weg terechtkwam. Het voertuig werd weggesleept door een bergingsbedrijf.

12052000.1242