Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 12-05-2000 Politieberichten van vrijdag 12 mei ( 07.00 t / m 13.00)

Leeuwarden: verdachte steekpartij aangehouden
Donderdag omstreeks 15.30 uur is op de Weaze een 27-jarige inwoner uit Leeuwarden aangehouden. De verdachte werd op straat herkend door het slachtoffer en deze waarschuwde daarop direct de politie. De man wordt er van verdachte op 4 mei omstreeks 13.00 uur op De Tuinen een 17-jarige jongen zonder vaste woon- of verblijfplaats met een mes te hebben gestoken. De 17-jarige jongen wilde drugs bij de man kopen en toen hij een bolletje heroïne kreeg en dit niet kon betalen, werd hij met een mes in zijn bovenbeen gestoken. De verdachte is ingesloten.
Drachten: brand ATF
Vrijdag omstreeks 05.30 kwam er een brandmelding binnen van het bedrijf ATF aan de Meerweg. Het bleek dat in een loods waarin gevaarlijke stoffen lagen, brand was uitgebroken. Waarschijnlijk is de brand door broei ontstaan. De sprinklerinstallatie heeft de loods vol schuim gezet, doch doordat de schuiven in de deuren niet goed sloten, kon de brand zich verder uitbreiden. Het werd een grote uitslaande brand, die door de brandweer van Drachten met hulp van omliggende korpsen werd bestreden. De wind was gunstig waardoor de enorme rookwolken niet over een woonwijk heengingen. Door de brandweer zijn voortdurend metingen verricht. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De schade, die deze brand heeft veroorzaakt, is niet bekend.

Drachten: verkrachting 10-jarig meisje
De politie Drachten heeft tot nu toe 9 tips binnengekregen naar aanleiding van het persbericht, waarin melding werd gemaakt van de verkrachting van een 10-jarige meisje. De recherche werkt met negen rechercheurs aan deze zaak. Alle tips worden nagetrokken en op hun merites bekeken. In de omgeving van de plaats van het misdrijf heeft de politie gisteren een grootschalig passanten-onderzoek uitgevoerd. Naar aanleiding van dit onderzoek werd gisteravond om 18.00 uur een jongen van 16 jaar uit Drachten in de ouderlijke woning aangehouden. In de loop van vandaag bleek dat deze jongen niets met de verkrachting te maken had, waarna hij onmiddellijk in vrijheid is gesteld.
Sneek: poging tasjesroof
Vanmorgen omstreeks 09.20 uur fietste een 32-jarige vrouw uit Sneek over de Parkstraat. Zij heeft een damestas over haar rechterschouder hangen. Als zij ter hoogte van de kruising met de Dokter Boumaweg is gekomen, komt er een jongen op een brommer naast haar rijden. De jongen gaf een ruk aan de tas, waardoor de vrouw ten val kwam. Zij kreeg hierdoor een schaafwond aan haar rechterknie. De jongen op de brommer reed door en vervolgde zijn weg over de Dokter Boumaweg. De jongen was ongeveer 16 tot 18 jaar oud, blank, kort stekelig haar en hij was gekleed in een gestreepte blouse en donkere broek. Hij reed op een zwarte Puch Maxi. Toen de jongen bij de vrouw wegreed, groette hij nog een jongen die bij de bushalte stond.

Drachten: inbraak bedrijf
Afgelopen nacht werd ingebroken in een tuincentrum aan Het Zuid. Het toegangshek is opengebroken en door een ruit in een toegangsdeur te vernielen was men het kantoor binnengekomen. Een in het kantoor staande kluis werd opengebroken en het daarin aanwezige geld werd weggenomen. Ook het geld van de fooienpot werd meegenomen. Namens het bedrijf heeft een 56-jarige inwoner uit Gorredijk aangifte gedaan.
Heerenveen: inbraak auto
Afgelopen nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Trambrege. Door een ruit te vernielen kwam men in de auto. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een man van 30 jaar uit Heerenveen, heeft aangifte gedaan.
Zwaagwesteinde: inbraak in auto
In de nacht van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Torenstraat. Door het forceren van het slot aan de bestuurderszijde kwam men in de auto. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een man van 25 jaar uit Zwaagwesteinde, heeft aangifte gedaan.
Birdaard: diefstal auto
Afgelopen nacht werd vanaf de Doniastrjitte een personenauto, merk Opel Kadett, zwart van kleur, voorzien van het kenteken XG-84-ZR, weggenomen. De eigenaar, een man van 22 jaar uit Birdaard, heeft aangifte gedaan

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 8808272