CDA weigert bezichtiging NH-90 helikopter

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000

CDA weigert bezichtiging NH-90 helikopter (120500)

Het CDA heeft geweigerd om vandaag met leden van de Vaste Kamercommissie voor Defensie de NH-90 helikopter te gaan bekijken. Het CDA protesteert hiermee tegen de wijze waarop de staatssecretaris de aanschaf van deze helikopter erdoor wil drukken.

Woordvoerder Cees van der Knaap: "Dit bezoek bevalt ons absoluut niet; het is ontijdig en oneigenlijk De hele gang van zaken rond de NH-90 staat ons niet aan. De Kamer heeft enige tijd geleden aan de staatssecretaris gevraagd om de alternatieven voor de NH-90 te onderzoeken. Wij, en ook andere partijen, zijn bang dat de NH-90 veel te duur gaat worden. Het is dus logisch om een goed vergelijkend onderzoek te doen naar alternatieven die wel degelijk beschikbaar zijn. Tot onze verbazing heeft de staatssecretaris een kattebelletje naar de Kamer gestuurd met de mededeling dat er geen goedkopere alternatieven zijn en hij dus verder gaat met de NH-90. Zonder enige onderbouwing; de beloofde D-brief (dwz de brief waarin een onderbouwde keuze wordt gemaakt uit een aantal gegadigden) volgt pas later. Een hele vreemde gang van zaken. Wij willen de volledige argumentatie horen waarom de NH-90 de enige kandidaat zou zijn. Zo kan de Kamer toch geen behoorlijke afweging maken?! Al met al hebben wij nu geen zin om op dit moment alleen de NH-90 te gaan bekijken. Er moet een volwaardige afweging komen tussen alle alternatieven en dan moet de Vaste Kamercommissie ook alle alternatieven gaan bekijken."

Woordvoerder: Cees van der Knaap 010-4211615
Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509