SP Groningen voert actie voor sanering Shell-stortplaats

Datum nieuwsfeit: 13-05-2000
SP afdeling Groningen

SP voert actie voor sanering Shell-stortplaats

Op zaterdag 13 mei is de SP een actie begonnen voor de sanering van de zogenaamde `Stort van Troost' bij het Nationaal Park de Biesbosch.

De actie wordt in heel Nederland bij een groot aantal benzinepompen van Shell gevoerd. In Groningen waren in oranje pakken gestoken medewerkers van de partij tussen 13.00 en 15.00 uur aanwezig bij het pompstation aan de Paterswoldseweg. Daar is de klanten van Shell het boekje `Shell help!'aangeboden. Dat boekje bevat, naast informatie over de stortplaats in de Biesbosch en andere milieu-misdragingen van de oliegigant, een antwoordkaart waarmee de klanten Shell op haar verantwoordelijkheid kunnen wijzen.

Shell heeft tussen 1965 en 1985 minstens 115.000 ton chemisch afval laten storten op een terrein in de buurt van Dordrecht. Deze stortplaats, in de volksmond naar de eigenaar de `Stort van Troost' genoemd, ligt geheel binnen de grenzen van het Nationaal Park de Biesbosch.

Van sanering is tot dusver niets terechtgekomen. De firma Troost kan de kosten -die naar schatting f 80 miljoen bedragen- niet opbrengen, en Shell weigert onlangs maandenlange druk tot dusver haar morele verantwoordelijkheid te nemen.

Harry Voss, landelijk actiecoördinator: `Met de nieuwe Pura-benzine doet Shell zich voor als een milieubewust bedrijf. Daar gaan we ze op aanspreken!'.

Eerder heeft de SP ook de aandeelhouders van Shell opgeroepen aan te dringen op sanering van de vuilstortplaats. De actie bij de pompen duurt tot eind juni. Daarna krijgt de olie-multinational tot september de tijd om over de brug te komen. Zo niet, dan komen er hardere acties.