CDA Dag van de Generaties

Datum nieuwsfeit: 13-05-2000

Dag van de Generaties totaalprogramma voor alle leeftijden

Den Haag, 14 februari 2000

Jaar van de Generaties krijgt gestalte

2000 is voor het CDA het Jaar van de Generaties. Het jaarthema krijgt op verschillende wijzen gestalte. De Dag van de Generaties op zaterdag 13 mei a.s. vormt het eerste hoogtepunt van het Jaar. Op deze dag, die in Sport- en Evenementencomplex Merwestein in Nieuwegein plaatsvindt, wordt een totaalprogramma aan activiteiten geboden voor kinderen, jongeren, ouders en grootouders.

Tijdens de Dag van de Generaties, tevens Partijraad en Congres, staat het programma Samenspel van Generaties centraal. Dit is een programma waarin de verschillende generaties spelenderwijs met elkaar optrekken. Enkele in het oog springende activiteiten tijdens dit programma zijn: EK-2000-spel, theaterprogramma, sterrenslag, debattoernooi, songfestival met de uitverkiezing van het Lied van de Generaties, sportieve workshops als fitness, inline-skaten, aqua-tae-Bo etc. Tijdens het Congres dat om 15.00 uur begint, staat het Parlement van de Generaties centraal. Deelnemers debatteren daar met elkaar over generatiebewust beleid.

Discussienotitie

In het Jaar van de Generaties discussieert het CDA over de vraag hoe we er op een eigentijdse manier voor kunnen zorgen dat de generaties niet tegen elkaar uit worden gespeeld. Hoe we er voor kunnen zorgen dat er geen grote spanningen gaan ontstaan omdat een steeds kleiner wordende groep jongeren de lasten moet opbrengen van een steeds groter wordende groep ouderen. En over de vraag welke gevolgen dit heeft voor AOW en pensioenen, gezondheidszorg, de wens om in alle leeftijdsfasen te willen werken, studeren, zorgen, en genieten van de vrije tijd. Begin maart verschijnt een discussienotitie van een commissie onder leiding van vice-voorzitter Conny Kerkhof-Mos. Deze notitie wordt in Gemeentelijke en Provinciale Afdelingen besproken. In een aantal provincies zullen regionale discussiebijeenkomsten worden georganiseerd. In de tweede helft van 2000 zal een speciale commissie de taak krijgen om op basis van de reacties op de discussienotitie en de regionale debatten concrete beleidsaanbevelingen te formuleren die in het najaar aan de Partijraad zullen worden voorgelegd.

Nieuwe CDA Krant

Het Jaar van de Generaties neemt een belangrijke plaats in in de nieuwe CDA-Krant die 12 februari a.s. verschijnt. De vernieuwing van het ledenblad is een vervolg van de wens de CDA-leden de beschikking te geven over eigentijdse communicatiemiddelen. De nieuwe CDA-Krant valt te typeren als een krant van, voor en door de leden. Politieke themas en drijfveren van mensen staan centraal, en er is volop aandacht voor de vaak succesvolle activiteiten van leden en Afdelingen. De inhoud wordt gepresenteerd in een nieuwe vormgeving en een groter formaat waarin tekst en beeld een eenheid vormen. De modernisering van de communicatiemiddelen werd eind vorig jaar in gang gezet met het nieuwe CDA-magazine (discussie- en opinieblad). Momenteel wordt tevens hard gewerkt aan een nieuwe Internetsite van het CDA.

Via afzonderlijke persberichten zult u nader geïnformeerd worden over de presentatie van de discussienotitie en de Dag van de Generaties.

Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, telefoon 070-3424842/814; telefoon 06-53225950.