Cursus Russische filosofie: Rusland, het andere Europa

Datum nieuwsfeit: 13-05-2000
Russische filosofie
Rusland: het andere Europa

CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" 2000 Stichting filosofie Oost - West
Zaterdag 13 mei 2000 (10.00 - 16.30 uur; toegang ƒ 50,- per dag aan de zalen te voldoen).
Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
Martine van Goubergen zal een nadere toelichting geven op het specifieke Russische denken. 's Morgens spreekt zij over de relatie Rusland en Europa (de Slavofielen en de Zapadniki) en over de Eurazische beweging van begin
20e eeuw. 's Middags zal zij spreken over Rusland en het Joodse erfgoed en over ‘Pogingen tot verzoening?’.
Citaat uit Het zelfbewustzijn van het Russische volk: "Dialoog is hoopvol, maar dan wel een dialoog vanuit wederzijds respect, en vooral geen messianisme, noch van Rusland naar West-Europa, noch van West-Europa naar Rusland toe".

Aanbevolen literatuur

· Peter Krug, Dichters, Denkers en Rebellen - De Russische Cultuur tussen traditie en revolutie, Kampen, Kok Agora, 1990.

Mevrouw Dr. M. van Goubergen studeerde filosofie en klassieke filologie (= wetenschap van de taal en speciaal van de overgeleverde teksten). Martine van Goubergen behaalde haar doctoraat in de Slavische filologie. Tot 1994 was zij verbonden aan de Katholieke Universiteit Leuven met als leeropdracht de Russische taal. Vanaf 1994 is Martine van Goubergen departementshoofd Toegepaste Taalkunde aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst in België.

Algemene gegevens:

1. FOW is een landelijke organisatie: de Stichting Filosofie Oost-West wil bijdragen aan de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog. De Stichting is levensbeschouwelijk neutraal.
2. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
3. Data voor 2000 zijn 22 januari, 19 februari, 18 maart, 8 april, 13 mei,
9 september, 7 oktober, 4 november en 25 november.
4. Folder en inschrijven bij: het secretariaat van Filosofie Oost - West, Zaanmarktstraat 18, 4811 BREDA of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
5. Website www.filosofie-oostwest.nl