CDA Dag van de Generaties

Datum nieuwsfeit: 13-05-2000

DAG VAN DE
GENERATIES

Een totaalprogramma voor alle leeftijden met onder meer:

13 MEI NIEUWEGEIN

uitverkiezing van het
Lied van de Generaties

(programma onder voorbehoud)

De Dag van de Generaties biedt een keur aan sport- en spelactiviteiten zowel op het land als in het water. Een greep uit het uitgebreide aanbod: een zeskamp en een EK2000-spel, sportieve workshops als fitness, inline-skaten, aerobics, aquarobic, aqua-tae Bo, onderwatersport.
Voor de niet-sporters zijn er tal van creatieve en inhoudelijke workshops.
Voor kinderen tussen 5 en 9 jaar is er een speciaal kinderprogramma, voor kinderen tussen 0 en 4 jaar is er kinderopvang in een kinderdagverblijf.

PROGRAMMA

Voor de leden van de Partijraad begint het programma met de Voorjaarspartijraad van 9.00 uur tot 12.30 uur. Tijdens de Partijraad worden onder meer voorstellen in stemming gebracht over bestuurlijke vernieuwing (vitale democratie) en partijvernieuwing. De andere gasten kunnen vanaf 9.00 uur deelnemen aan het programma Samenspel van Generaties: een gevarieerd programma waarin de verschillende generaties spelenderwijs met elkaar optrekken. Dit programma loopt tot 15.00 uur.
Het feestelijke Congres dat afgestemd is op een breed publiek, begint om 15.00 uur en duurt tot 17.00 uur. Tijdens het Congres staat het Parlement van de Generaties centraal. Deelnemers spreken zich uit over de wenselijkheden van generatiebewust beleid.
Gedurende de gehele dag staan voor de deelnemers de zwembaden ter beschikking (waaronder een prachtig groot Golfslagbad en kleuter- en peuterbaden).

SONGFESTIVAL-HET LIED VAN DE GENERATIES

13 mei is ook de dag van het Eurosongfestival. Om alvast in de stemming te komen zal tijdens het feestelijke congres Het lied van de Generaties worden verkozen.
Alle deelnemers zal worden gevraagd May I have your votes please U kunt actief deelnemen aan de voorbereiding van dit Songfestival door suggesties voor teksten, complete teksten of arrangementen aan te leveren op het Partijbureau voor 31 maart a.s. Vervolgens laten we er door professionele tekstschrijvers en arrangeurs liederen van maken, die op 13 mei zullen worden uitgevoerd.

WAAROM EEN JAAR VAN DE GENERATIES?

Dit jaar is gekozen voor een Dag van de Generaties omdat het CDA 2000 heeft uitgeroepen tot het Jaar van de Generaties. Waarom? Een mens is pas mens in relaties tot anderen. Individuele vrijheid is een groot goed. Maar vrijheid is niet genoeg. Mensen zijn ook betrokken op elkaar. De kwaliteit van de samenleving wordt in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de relaties tussen mensen. Paarse politici hebben vooral oog voor het individu. De verbanden waarin mensen - vaak zelf gekozen leven, worden door Paars achtergesteld. Dit leidt op den duur tot een verkorreling van de samenleving. Ieder voor zich .
Op tal van maatschappelijke terreinen zet de individualisering zich door. Mensen gaan voelen dat solidariteit onder druk komt te staan. Het is om die reden dat het CDA het jaar 2000 heeft uitgeroepen tot Jaar van de Generaties, een jaar waarin extra aandacht is voor verbondenheid tussen mensen; een jaar waarin we ons afvragen hoe we op een eigentijdse manier ervoor kunnen zorgen dat de generaties niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Hoe we er voor kunnen zorgen dat er straks geen grote spanningen ontstaan omdat een steeds kleiner wordende groep jongeren de lasten moet opbrengen van een steeds groter wordende groep ouderen. Hoe kunnen de generaties elkaar aanvullen en bij elkaar betrokken blijven? Wat heeft dat voor consequenties voor de AOW en pensioenen, gezondheidszorg, werken van partners, de wens om in alle leeftijdsfases te willen werken, studeren, zorgen en kunnen genieten van vrije tijd? Hoe kunnen we dat met elkaar in de toekomst afstemmen? Niet langs de weg van het conflict en de macht van het getal, maar langs de weg van betrokkenheid en solidariteit.
MEER INFORMATIE EN AANMELDEN

Wilt u meer informatie over deze dag en/of een aanmeldformulier ontvangen, hier kunt u meer informatie aanvragen. U ontvangt dan in de loop van maart uitgebreide informatie over dit festijn en een aanmeldformulier. Naar dit adres kunt u ook voor 15 maart tekstsuggesties en arrangementen voor het Songfestival sturen.