Conferentie Evert Vermeer Stichting: Afstemmen op Afrika

Den Haag, 10 mei 2000

Conferentie van de Evert Vermeer Stichting

Afstemmen op Afrika

De jaarlijkse conferentie van de Evert Vermeer Stichting (EVS) wordt deze keer gehouden op zaterdag 13 mei te Utrecht. Tijdens deze conferentie staat de toekomst van Afrika centraal. Wordt dit inderdaad de eeuw van Afrika, zoals de Zuid-Afrikaanse president Mbeki beweert? De EVS vindt dat Nederland en Europa hun beleid beter moeten afstemmen op Afrika. Hierover praten en denken zaterdag politici en wetenschappers uit binnen- en buitenland mee, evenals journalisten en bezoekers. De conferentie begint om 9.45 uur en vindt plaats in het ROC Utrecht College, Amerikalaan 109 te Utrecht.

De voorzitter van de EVS, Hans van der Vlist, opent de conferentie waarna om 9.55 uur de voorzitter van de Council for African Thought uit Zuid-Afrika, professor Herbert W. Vilakazi zijn visie zal geven op Afrika in de 21ste eeuw

Vanaf 10.30 uur is er een keuzeprogramma. Zo worden, in samenwerking met de PvdA, scenariostudies gepresenteerd over veel verschillende onderwerpen gedebatteerd en diverse colleges verzorgd. Hieraan werken zowel landelijke en lokale politici mee, waaronder minister Jan Pronk, staatssecretaris Job Cohen en de PvdA-kamerleden Jeltje van Nieuwenhoven, Jet Bussemaker, Nebahat Albayrak en vele deskundigen van allerlei betrokken maatschappelijke organisaties. Het geheel wordt gelardeerd met muziek en een lunch in Afrikaanse stijl.

Om 15.00 uur gaan de ministers voor Ontwikkelingssamenwerking Eveline Herfkens (Nederland), Clare Short (Engeland), Heidemarie Wiezcorek-Zeul (Duitsland) en Anne Kristin Sydnes (Noorwegen) onder leiding van Felix Rottenberg in gesprek over de toekomst van Afrika.

Om 16.30 uur vindt er een persconferentie plaats alwaar de vier ministers hun nieuwe plannen zullen lanceren en toelichten.

De conferentie wordt om 15.45 uur afgesloten door Hans van der Vlist. Tot 17.00 uur kan men nog genieten van Afrikaanse disco van DJ Barrack Erick Owuor.

Bijgaand: het volledige programma van de conferentie (*)I

Voor nadere informatie:

Laura Klooker, EVS 020-551 2128

Altie Blanken, afdeling Voorlichting semadigit 06-65 08 03 82

(als worddocument 6.0/95 of zie www.pvda.nl)