Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 13-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 14-05-2000 Politieberichten van vrijdag 12 mei (13.00 uur) tot en met zaterdag 13 mei (13.00 uur)

Leeuwarden: inbraak woning
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een woning aan de Akeleistraat. De nieuwe bewoners waren het huis aan het opknappen. Een deur van de woning werd geforceerd en van de eerste verdieping heeft men een Cv-ketel meegenomen, De eigenaar, een man van 59 jaar uit Hurdegaryp, heeft aangifte gedaan.

Broeksterwoude: onverzekerde auto
Vrijdag omstreeks 10.10 uur werd op de Haeyehoek een automobilist gecontroleerd. De man, een 47-jarige inwoner uit De Valom, bleek zijn auto niet verzekerd te hebben en ook de APK bleek verlopen te zijn. Ook bleek de bestuurder nog een boete te hebben openstaan van f 660.- ter zake het onverzekerd rijden. Deze boete is aan de man betekend. Nadat de man de auto opnieuw had verzekerd, heeft hij deze teruggekregen. Tegen de bestuurder is proces-verbaal opgemaakt.
Heerenveen: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Surinamesingel. Het portierslot werd vernield. Uit de auto werd een fotocamera weggenomen. De eigenaar, een man van 22 jaar uit Emmen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak auto
Vrijdag tussen 14.00 en 15.00 uur werd ingebroken in een auto, die geparkeerd stond op het Oldehoofsterkerkhof. Het linker portierslot werd geforceerd. Uit de auto werd het frontje van de radio weggenomen. De eigenaresse, een vrouw van 24 jaar uit Stiens, heeft aangifte gedaan.

Dokkum: aanrijding
Vrijdag omstreeks 14.15 uur vond op de kruising Lauwersseewei Trekweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een motor. De bestuurder van de personenauto, een man van 37 jaar uit Augsbuurt, reed over de Trekweg en verleende op de kruising geen voorrang aan de motorrijder, een man van 58 jaar uit Drachten, die over de Lauwersseewei deze kruising naderde. De motorrijder raakte licht gewond aan zijn knieën en hand. Beiden voertuigen zijn weggesleept.
Regio: onder invloed
Leeuwarden: Vrijdag omstreeks 18.00 uur werd op de Nieuweburen werd een automobilist gecontroleerd. De bestuurder, een man van 39 jaar uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 705 ug/l. De man kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Tevens bleek dat de auto, waarin de man reed, niet verzekerd was. De auto is in beslag genomen.

Drachten: Vrijdag omstreeks 20.50 uur vond op De Lier een aanrijding plaats tussen een bestelauto en twee geparkeerde auto's. De bestelauto werd bestuurd door een 30-jarige inwoner uit Franeker. De man bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 575 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. De geparkeerde auto's waren van het bedrijf ATF uit Drachten

Heerenveen:Vrijdag omstreeks 23.30 uur werd op de Koningin Wilheminaweg een autobestuurder gecontroleerd. Daar de bestuurder zonder verlichting reed, werd hij gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner uit Heerenveen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 435 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Drachten: Vrijdag omstreeks 23.15 uur werd op de Overstesingel een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner van Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 330 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Bolsward:Zaterdag omstreeks 00.30 uur reed een automobilist met behoorlijke snelheid door de bebouwde kom van Bolsward. Dit trok de aandacht van patrouillerende agenten. Op de Barefenne werd de bestuurder aan de kant gezet. Het bleek dat de man, een 43-jarige inwoner uit Hindeloopen, gedronken had. Op het bureau lukte de ademanalyse niet en werd van de man gevorderd mee te werken aan een bloedproef. Dit werd door hem geweigerd. De man kreeg een proces-verbaal ter zake het rijden onder invloed en het weigeren van een bloedproef. Hij kreeg een rijverbod van 12 uur.

Sint Annaparochie: Zaterdag omstreeks 00.45 uur reed een bestuurder van een personenauto met hoge snelheid over de Middelweg Oost in de richting Oudebiltzijl. De bestuurder reed met een snelheid van ongeveer 140 kilometer per uur over de weg. Toen hij in de gaten kreeg dat de politie achter hem aanreed, doofde hij de lichten en probeerde zo de politie van zich af te schudden. Op de Koudeweg onder Sint Jacobiparochie kreeg de bestuurder, een man van 44 jaar uit Sint Jacobiparochie, een stopteken. Hierop bracht de bestuurder zijn auto tot stilstand. Het bleek dat de man had gedronken en aan het bureau blies de man 600ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Harlingen: Zaterdag omstreeks 01.45 uur werd op de Stationsweg een bromfietser gecontroleerd. De man, een 17-jarige inwoner van Harlingen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 460 ug;/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Oosterwolde: Zaterdag omstreeks 02.30 uur werd op het Pasveer een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De man, een 47-jarige inwoner uit Oosterwolde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 360 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Leeuwarden: Zaterdag omstreeks 03.25 uur reed een bestuurder achteruit met zijn auto tegen een geparkeerd staande taxi. Weinig schade aan beide voertuigen. De bestuurder van de personenauto, een man van 25 jaar uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 505 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 5 uur.

Drachten: Zaterdag omstreeks 05.00 uur werd op de Lange West een automobilist gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner uit Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 340 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Leeuwarden: Zaterdag omstreeks 08.00 uur werd op het Friesburg een automobilist gecontroleerd. De man, een 20-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek te veel te hebben gedronken. Aan het bureau blies hij 555 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur.

Heerenveen: aanrijding
Vrijdag omstreeks 18.30 uur vond op de kruising van de K.R. Poststraat van de afrit van de Rijksweg 32 een aanrijding plaats tussen twee personenautos. Een 24-jarige inwoner uit Groningen kwam met zijn auto vanaf de Rijksweg 32 en wilde voor de kruising met de K.R. Poststraat zijn auto tot stilstand brengen. Toen hij afremde, voelde hij dat zijn remmen niet meer werkten en kwam hij in botsing met de auto van een 30-jarige inwoonster uit Heerenveen. Door de klap van de aanrijding sloeg de auto van de vrouw over de kop en bleef met het dak op de rijbaan liggen. Doordat de vrouw de veiligheidsgordel droeg, kon zij nagenoeg ongedeerd (paar lichte snijwondjes van rondvliegend glas) de auto verlaten.

Sneek: aanrijding
Vrijdag omstreeks 19.30 uur vond op het fietspad langs de Stadsrondweg Zuid een aanrijding plaats tussen een scooter en een fiets. De bestuurder van de scooter een man van 23 jaar uit Oudemirdum, werd waarschijnlijk verblind door de laagstaande zon en kwam in een bocht van het fietspad op de helft, die bestemd was voor het tegemoet komende verkeer. Hij kwam daar frontaal in botsing met een fietster, een meisje van 12 jaar uit Sneek. Beiden raakten gewond en zijn afgevoerd naar het ziekenhuis in Sneek. Defietster met een open beenbreuk en de bestuurder van de scooter met een hoofdwond en mogelijk nekletsel.

Joure: mishandeling AZC
Vrijdag omstreeks 20.00 uur kwam er een melding binnen dat er een vechtpartij zou zijn op het AZC aan de Boeresingel. De verdachte, een 24 jarige man, had ruzie gehad een barmedewerker. Met deze ruzie bemoeiden zich enkele andere bewoners van het AZC. De verdachte, die onder invloed van alcohol verkeerde, stond reeds buiten. Een groep nieuwsgierige kinderen was op het rumoer afgekomen en stonden om de verdachte heen. Plotseling schopte de verdachte een 6-jarig meisje hard tegen het rechterscheenbeen. Dit werd gezien door verschillende volwassen en met veel moeite kon het bewakingspersoneel voorkomen dat er weer een massale vechtpartij uitbrak. De vader van het meisje heeft aangifte van mishandeling gedaan en de verdachte is daarop aangehouden en ingesloten.

Zurich: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 20.00 uur vond op kruising Aldmar met de autoweg N 31 een aanrijding plaats tussen een invalidenwagen en een personenauto. De bestuurder van de invalidenwagen een man van 53 jaar uit Witmarsum, kwam vanaf de Aldmar en wilde de autoweg van de N 31 oversteken. Zijn zicht werd belemmerd door een afslaande vrachtwagen. Naast deze vrachtwagen reed een personenauto, bestuurd door een 42-jarige inwoner uit Leeuwarden, die rechtdoor wilde rijden in de richting van de Afsluitdijk. De bestuurder van de personenauto remde nog sterk af doch kon niet voorkomen dat de invalidenwagen vol werd geraakt. De invalide man uit Witmarsum raakte even bewusteloos, maar was daarna weer aanspreekbaar en is per ambulance vervoerd naar het MCL-Zuid. Beide voertuigen raakten totaal vernield.
Drachtstercompagnie: illegale zender
Vrijdag omstreeks 21.10 uur is in samenwerking met de radiocontroledienst op de Tsjerkebuorren een illegale radiozender uit de lucht gehaald. Er werd uitgezonden onder de naam Sneeuwwitje. De eigenaar van de zender, een man van 30 jaar, kreeg een proces verbaal en de zender werd in beslag genomen.

Appelscha: vernieling aan autos Zaterdag omstreeks 01.30 uur werden op de Norgerweg twee jongens aangehouden, die kort tevoren op de Leeksterweg een buitenspiegel van een personenauto hadden vernield. Verder hadden zij van twee autos de banden laten leeglopen. De jongens, een 17-jarige inwoner uit Haulerwijk en een 18-jarige inwoner uit Een, die onder invloed waren, zijn na verhoor heengezonden.

Franeker: openlijke geweldpleging
Zaterdag omstreeks 02.40 uur werden op de Hertog van Saxenlaan ter hoogte van het motel twee mannen, 18 en 21 jaar uit Franeker, door een groepje jongens in elkaar geslagen. De beide mannen kregen verschillende verwondingen aan hun gelaat en hadden overal blauwe plekken. De 21-jarige moest zijn wonden laten verzorgen in het MCL-Zuid en kon na behandeling naar huis. De 18-jarige jongen was korte tijd bewusteloos. Kort na deze mishandeling c.q openlijke geweldpleging konden, dankzij de hulp van getuigen, drie inwoners, 24, 18 en 20 jaar, uit Franeker worden aangehouden. De drie zijn ingesloten en in verzekering gesteld. De drie probeerden een ruzie uit te lokken en toen daarop niet werd ingegaan, werden de twee mannen mishandeld.

Vlieland: vechtpartij
Zaterdag omstreeks 01.30 uur kwam er een melding binnen dat in een horecagelegenheid aan de Dorpsstraat een vechtpartij was uitgebroken tussen een groep Vlielanders een aantal personen, die met een personeelsreis het eiland aandeden. Deze gasten kwamen uit Nunspeet. Wat de precieze aanleiding tot de vechtpartij is geweest, werd niet duidelijk. Een 26-jarige man uit Zwolle kreeg plotseling verschillende klappen, wat tot gevolg had dat de anderen er zich mee gingen bemoeien en was de vechtpartij compleet. Er vielen verschillende gewonden. Een 27-jarige inwoner van Vlieland liep een gebroken enkel op en is met de heli afgevoerd naar het ziekenhuis in Sneek. Zijn verklaring was dat hij was gevallen. Een 32-jarige inwoner uit Vlieland liep een tweetal snijwonden op aan zijn rechter onderarm. Zijn verklaring was dat hij niets had gezien en niet wist hoe het gebeurd was. In totaal hebben drie personen aangifte gedaan van mishandeling. De politie heeft de zaak in onderzoek

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272