Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 14-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 14-05-2000 Politieberichten van zaterdag 13 mei (13.00 uur) tot en met zondag 14 mei (13.00 uur)

Leeuwarden: winkeldiefstal
Zaterdag omstreeks 10.25 uur werd bij de Ven D aan de Nieuwestad een winkeldiefstal gepleegd. Een vrouw van buitenlandse afkomst werd op heterdaad betrapt bij het wegnemen van cosmetica. Toen zij door een beveiligingsbeambte, een man van 30 jaar, werd betrapt en aangehouden, verzette zij zich hevig. De vrouw wilde niet zeggen wie ze was. Toen zij werd ingesloten, trachtte zij zichzelf te verwonden, doch dit kon worden voorkomen. De vrouw zwijgt en in alle talen. Zij is ingesloten en de vreemdelingendienst zal trachten te achterhalen wie zij is en of zij legaal in Nederland verblijft.

Sneek: aanrijding
Zaterdag omstreeks 11.20 uur vond op de Kerkhoflaan ter hoogte van het bruggetje bij de Korte Vreugde een aanrijding plaats tussen een auto en een fiets. De fietster, een vrouw van 70 jaar uit Sneek, kwam van de Korte Vreugde en verleende geen voorrang een de bestuurder van een personenauto, een man van 46 jaar uit Sneek, die over de Kerkhoflaan deze kruising naderde. De fietster is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en aldaar bleken de verwondingen mee te vallen.(o.a. schaafwonden en een buil op het hoofd).De vrouw kon na behandeling naar huis.

Witmarsum: auto te water
Zaterdag omstreeks 11.25 uur reed een bestuurster van een personenauto over de Easthimmerwei, komende uit de richting Bolsward en gaande in de richting Witmarsum. Op een gegeven moment lette de vrouw, een 25-jarige inwoonster van Bolsward, even niet op en kwam men de wielen in de berm terecht. Door de daar opvolgende stuurcorrectie raakte zij de macht over het stuur kwijt en kwam in de sloot naast de weg tot stilstand. Daar zij de veiligheidsgordel droeg kon zij nagenoeg ongedeerd de auto verlaten. De auto werd totaal vernield.
Sint Annaparochie
Zaterdag omstreeks 13.35 uur vond op de Middelweg Oost net voor het bord bebouwde kom een aanrijding plaats tussen een bestelauto en een snorfiets. De bestuurster van de snorfiets, een vrouw van 52 jaar uit Sint Annaparochie, reed vanaf het fietspad pardoes de rijbaan op, waarop dat moment een bestelauto reed. De bestuurder van deze bestelauto, een man van 50 jaar uit Beetgumermolen, kon de vrouw op de snorfiets onmogelijk nog ontwijken. De vrouw is zwaar gewond over gebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden.

Oudehaske: diefstal visfuiken
Afgelopen week werden uit het Nannewijd bij Oudehaske drie visfuiken gestolen. De fuiken hebben een lengte van ongeveer 6 meter. De schade bedraagt ongeveer f 500.-. De eigenaar, een man van 46 jaar uit Rohel, heeft aangifte gedaan.

Grou: diefstal kratten
Zaterdag omstreeks 15.15 uur zijn vier jongens aangehouden, die een zestal kratten hadden gestolen bij Heineken aan de Oedsmawei. De jongens, 15, 18, 15 en 15 jaar allen uit Leeuwarden, werden door een patrouille op heterdaad betrapt. Na het opmaken van een proces-verbaal zijn de jongens weer heengezonden.

Ravenswoud: brand
Zaterdag omstreeks 15.30 uur kwam er een melding binnen van een woningbrand aan de Compagnonsweg. De brand is ontstaan op een slaapkamer aan de zuidzijde van de woning. De brandweer heeft de brand geblust. De slaapkamer is uitgebrand en ook het dak heeft schade geleden. Op het moment van de brand waren de bewoners niet thuis.
Sint Annaparochie: brand schuurtje
Zaterdag omstreeks 15.15 uur brak brand uit in een schuurtje, dat los staat achter een woning aan de Jakkele Weidemastraat. Hoe de brand in het schuurje ontstond, is nog niet duidelijk. De brandweer heeft de zaak geblust, doch kon niet voorkomen dat het gehele schuurtje afbrandde. In het schuurtje lagen een 10-tal asbestplaten, die door de hitte zijn geknapt. De brandweer heeft de buurt rondom het schuurje afgezet en de nodige voorzorgsmaatregelen zijn genomen. De eigenaar van het schuurtje is een man van 54 jaar uit Sint Annaparochie.
Dokkum: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 17.50 uur vond op de Torenstraat met het Achterom een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De fietser, een man van 31 jaar uit Dokkum, fietste over de Torenstraat en nam de binnenbocht, om linksaf het Achterom op te fietsen. Op het Achterom reed op dat moment een auto, die bestuurd werd door een 19-jarige inwoner van Dokkum. Deze bestuurder remde nog krachtig doch kon niet voorkomen dat de fietser frontaal tegen hem aanreed. De fietser raakte gewond en is vervoerd naar het ziekenhuis in Dokkum
Dokkum: onder invloed
Zaterdag omstreeks 20.40 uur werd op de Rondweg Noord een bromfietser gecontroleerd. De man, een 38-jarige inwoner van Hantumhuizen, bleek duidelijk te veel te hebben gedronken. De man droeg geen helm en toen hij wilde stoppen kwam hij ten val. Aan het bureau blies de man 1000 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 12 uur.

Grou: mishandeling
Zaterdag omstreeks 21.15 uur vond een mishandeling plaats in een horecagelegenheid aan de Wijde Steeg. Een 40 jarige man uit Grou kwam aldaar binnen en wilde wat eten. Toen dit te lang duurde ging hij te keer tegen het personeel en verliet hij uiteindelijk, zonder gegeten te hebben, de zaak. Na ongeveer 10 minuten kwam de man terug en pakte toen een vrouw, die in de bediening werkzaam was, bij de keel en gaf haar een harde klap tegen het hoofd. De vrouw, een 32-jarige inwoonster uit Grou, kreeg een forse zwelling onder haar oog en heeft aangifte gedaan van mishandeling. De verdachte die onder invloed verkeerde, had inmiddels de zaak alweer verlaten. Hij werd in zijn woning aangehouden en ingesloten.

Akkrum: kind van verdrinkingsdood gered
Zaterdag omstreeks 18.30 uur kwam er een melding binnen dat op de Suster van de Vegstraat een kind te water zou zijn geraakt. Een vierjarig kind was spelenderwijs in het water gevallen. Een buurman is daarop direct naar de sloot gelopen en zag het kind in het water liggen. Hij, een 38jarige man uit Akkrum, heeft het kind uit de sloot gehaald en direct mond op mond beademing toegepast, ondertussen werd door zijn vrouw via 112 de ambulance gebeld, die zeer snel ter plaatse was. Door het koelbloedig optreden van de man en vrouw kon het leven van het kind worden gered. Bij navraag bij het ziekenhuis in Heerenveen bleek dat het jongetje stabiel is en dat het weer de goede kant opgaat.

Dokkum: beledinging
Zondag omstreeks 01.10 uur meende een 27-jarige inwoner uit Dokkum zijn middelvinger te moeten opsteken naar een passerende patrouille. Dit gebeurde op De Dijk in Dokkum. De jongeman aangehouden ter zake belediging. Na het opmaken van een proces-verbaal werd hij weer heengezonden.

Hommerts: aanrijding
Zaterdag omstreeks 22.00 uur vond op de Jetltewei een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bromfietser, een jongeman van 18 jaar uit Hommerts reed met zijn bromfiets over de secondaire weg buiten de bebouwde kom in de richting Lemmer. Plotseling sloeg de bromfietsbestuurder af en wilde de hoofdrijbaan van de Jeltewei oversteken, waarop dat moment juist een auto reed, die bestuurd werd door een 22 jarige inwoner van Lemmer. De autobestuurder reed in dezelfde richting als de bromfietser en kon deze niet meer ontwijken. De bromfietsbestuurder werd overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en aldaar is een bloedproef van hem afgenomen. De uitslag van deze bloedproef is nog niet bekend.
Damwoude: onder invloed
Zondag omstreeks 01.15 uur reed op de Voorweg een solexcoureur zonder verlichting. De man reageerde niet op een stopteken. Tenslotte kon hij op de Germsweg worden aangehouden. De man, een 36-jarige inwoner uit Damwoude bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 660ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur.

Goingarijp: doorijden na aanrijding
Zondag omstreeks 00.10 uur kwam er een melding binnen dat op de Kolk gecrost zou worden met en witte personenauto. Onderweg daarna toe kwam de melding dat deze auto nu een bushokje had geramd op de Kleasterdyk onder Goingarijp. De bestuurder was doorgereden na deze aanrijding. In Terherne voor een café werd de auto aangetroffen. De eigenaar van de auto kwam naar buiten en werd hierop aangehouden. De man, een 27-jarige inwoner van Akkrum, verklaarde niet gereden te hebben. De man is aangehouden en ingesloten voor het doorrijden na een aanrijding. De auto van de verdachte had schade aan de voorzijde en deze kwam overeen met de schade die aangetroffen werd bij het bushokje.

Goutum: onder invloed
Zondag omstreeks 02.00 uur werd op de Waldwei onder Goutum een automobilist gecontroleerd. De bestuurder, een man van 27 jaar uit Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 44 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Koudum: aanrijding en drank
Zondag omstreeks 02.55 uur vond op de Tjalke van de Walstraat een aanrijding plaats. De bestuurder van de personenauto, een man van 20 jaar uit Bakhuizen, was onder invloed van drank en door te hard te rijden raakte hij de macht over het stuur kwijt en botste hij tegen een lantaarnpaal. De man werd meegenomen naar het bureau en aldaar blies hij 615 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: belediging
Zondag omstreeks 02.45 uur werd op het Ruiterskwartier een 30-jarige inwoner uit Sint Jacobiparochie aangehouden ter zake belediging. Toen een patrouille ingreep bij een onenigheid, schreeuwde de man allerlei beledigingen naar de agenten. De man werd hierop aangehouden en ingesloten. Na het opmaken van een proces-verbaal is de man weer heengezonden.

Drachten: inbraak woning
Zaterdag tussen 19.00 en 23.30 uur werd ingebroken in een woning aan het Roggepad. Door verbreking van de achterdeur is men de woning binnengekomen. Uit de woning heeft men een computer weggenomen, alsmede een printer, een scanner, 15 cd'roms , een videorecorder, een intendo-spelcomputer en ongeveer 385 cd's. De eigenaar, een man van 36 jaar uit Drachten, heeft aangifte gedaan.

Oosterbierum: brand woning
Zondagmorgen rondom de klok van 5 uur was de vrouw des huizes, 85 jaar oud, wakker geworden. Zij merkte dat haar nachtlampje het niet meer deed en dat de woning vol rook stond. Zij maakte haar zoon van 43 jaar, die tijdelijk bij haar in woont, wakker en die ontdekte dat in de keuken brand was ontstaan. Met een paar emmers water heeft hij het vuur geblust en het nablussen werd gedaan door de inmiddels gewaarschuwde brandweer. De brand was begonnen bij de koelkast. De oorzaak is niet bekend.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272