Deens koninklijk paleis open voor concerten

Datum nieuwsfeit: 14-05-2000

PERSBERICHT - 23 MAART 2000

Uit: Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau april 2000

Koninklijk paleis open voor concerten

Koningin Margrethe en haar echtgenoot prins Henrik hebben besloten bij wijze van proef het koninklijk paleis Amalienborg in Kopenhagen deze zomer open te stellen voor publieke concerten. In het grijze verleden hebben er in het paleis ook concerten plaatsgevonden, met die onder Christian VIII rond 1840 als de bekendste. Maar deze waren steeds bestemd voor (vooraanstaande) genodigden. Nu gaan de deuren open voor iedereen die in muziek is geïnteresseerd. Er moet wel entree worden betaald.

In totaal worden in het Amalienborg-complex drie concerten gehouden. Nog drie 'koninklijke' concerten vinden plaats op andere voorname Kopenhaagse locaties: in Rosenborg Slot, Christiansborg Slot en in de Christiansborg Slotskirke.

De data van de concerten zijn: 14 mei (Rosenborg Slot), 9 juni (Christian VII's Palæ, Amalienborg), 29 juni (Christian VIII's Palæ, Amalienborg), 28 augustus (Ridderzaal in Christian IX's Palæ, Amalienborg), 2 september (Christiansborg Slotskirke) en 17 september (Ridderzaal Christiansborg Slot). Dit laatste wordt een galaconcert dat door leden van het Deens koninklijk huis zal worden bijgewoond.

Noot voor redacties