FENIT en V-ICTN blij met versoepeling immigratie ICT'ers

Datum nieuwsfeit: 15-05-2000
FENIT en V-ICTN verheugd over versoepeling van immigratie-procedure voor ICT'ers

Woerden, 15 mei 2000

FENIT en de Vereniging ICT Nederland zijn verheugd over het besluit van minister Vermeend (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) om de immigratie-procedure voor ICT'ers te versoepelen. Bepaalde ICT-vacatures hoeven niet meer bij het Arbeidsbureau te worden aangemeld.

Er bestaat een groot tekort aan gekwalificeerde ICT'ers in Nederland. Volgens recent onderzoek van FENIT bestaat er alleen al voor de IT-sector een tekort aan IT'ers van 12.500. Voor alle automatiseringsfuncties, dus ook buiten de IT-branche, is dit tekort vele malen groter. Dit is een bedreiging voor concurrentiepositie en economische ontwikkeling van Nederland.

Gezien de schaarste aan ICT-professionals is het van groot belang, dat bedrijven snel ICT'ers uit niet EU-landen naar Nederland kunnen halen. Probleem is echter dat het aanvragen van een werkvergunning sterk wordt vertraagd door de lange en bureaucratische procedures.

FENIT en de Vereniging ICT Nederland hebben daarom minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid eind maart jongstleden verzocht om een versoepeling van de immigratie-procedure voor ICT-professionals. Beide brancheverenigingen bepleitten bij de minister om de eis van verplichte vacature-aanmelding voor ICT-professionals bij de arbeidsbureaus buiten werking te stellen. Daarmee zou de procedure voor het verkrijgen van een werkvergunning met minimaal vijf weken worden verkort, waardoor belangrijke tijdwinst kan worden gekregen.

Minister Vermeend is met FENIT en de Vereniging ICT Nederland van mening dat ten aanzien van de hoogwaardige ICT-sector sprake is van buitengewone omstandigheden. Minister Vermeend heeft daarom besloten om voor werkzaamheden in de ICT-sector, waarvan Arbeidsvoorziening op basis van recente ervaring weet dat er geen prioriteitgenietend aanbod aanwezig is, de vacaturemelding achterwege te laten.

Bijlage: kopie brief van minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Noot aan de redactie (