Volksunie over Zilverfonds: geen moed Vlaamse coalitie

Datum nieuwsfeit: 15-05-2000
Volksunie

Zilverfonds: consumptiecoalitie heeft lood in de schoenen (15/05/00)

Omtrent het regeringsgekibbel rond het Zilverfonds bepleit het VU&ID-alliantiebestuur een fundamenteel, open politiek debat over de hervorming van het sociale zekerheidsstelsel, inclusief de communautaire dimensie. In de heersende profileringstrijd binnen de federale regering, tracht minister Vande Lanotte een dam op te werpen tegen het liberaal pleidooi voor een lineaire belastingverlaging. Voor VU&ID dienen regering en parlement echter de politieke moed op te brengen om het debat open te trekken naar de toekomst van de sociale bescherming in haar geheel.

Deze regering dient af te stappen van politieke ad hoc-discussies, ten bate van het eigen partijprofiel, waardoor een fundamenteel debat handig uit de weg wordt gegaan. Voor wanneer een algemene hervorming van het pensioenstelsel, van het sociaal ambtenarenstatuut, van de gezondheidszorg, van het statuut van de zelfstandige, ? Edelmetalen worden hoog in het vaandel gedragen, maar wanneer het een omvattend debat ten gronde betreft heeft de federale regering lood in de schoenen.

VU&ID houdt intussen vast aan de prioriteit voor een versnelde schuldafbouw. Minister Vande Lanotte mag zichzelf dan wel portretteren als een goede (financiële) huisvader, welke geldbeheerder opteert voor de aanleg van een spaarpot ten nadele van een snellere schuldafbouw? Louter de financiële tussenpersonen die de leningen verstrekken varen hier wel bij. Bijkomend bedient de minister zich van de foute argumentatie dat door de creatie van een Zilverfonds de financiële toekomst van komende gepensioneerde generaties gevrijwaard blijft. Door een verdere schuldafbouw, die trouwens veel profijtiger uitvalt, berust de keuze inzake de organisatie en financiering van de pensioenen bij de huidige en toekomstige generaties zélf.

De regering improviseert er maar op los om alle coalitiepartijen een geschenk te gunnen, zonder écht politieke keuzes te maken. Na het consumptiefederalisme introduceert Verhofstadt de consumptiecoalitie: ieders honger wordt gestild door een graai uit de schatkist. De creatie van een Zilverfonds én een versnelde schuldafbouw én een belastingverlaging is budgettair onhoudbaar en kan zodoende worden afgedaan als electorale volksverlakkerij.

Auteur:
Geert Bourgeois