Piet Bukman nieuwe voorzitter CDA-Commissie Buitenland

Datum nieuwsfeit: 15-05-2000

Den Haag, 15 mei 2000

Partijraad besluit tot herstructurering internationaal werk

Piet Bukman nieuwe voorzitter CDA-Commissie Buitenland

De CDA-Partijraad heeft zaterdag 13 mei jl. Piet Bukman gekozen tot nieuwe voorzitter van de Commissie-Buitenland. Bukman wordt voorzitter van de Commissie-Buitenland-nieuwe stijl. Vanwege het toenemend belang van de Europese Unie krijgt de oud-bewindsman de opdracht als CDA-ambassadeur het christen-democratische geluid in Europa nadrukkelijker naar voren te brengen.

Piet Bukman was onder meer partijvoorzitter van het CDA (1980-1986), Eerste Kamerlid en voorzitter van de Vaste Kamercommissie Buitenlandse Zaken (1980-1986), vice voorzitter (1980-1985) en voor-zitter van de Europese Volkspartij (1985-1986), staatssecretaris Economische Zaken, belast met bui-tenlandse handel en handelspolitiek (1989-1990) en minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (1990-1994). Na 1994 werd hij lid van de Tweede Kamer; van 1996 tot 1998 was hij voorzitter van de Kamer.
Bukman is voorzitter van het Forum Nederland-Indonesië en de Vereniging Personele Samenwerking Ontwikkelingslanden. Hij is onder meer commissaris bij de Financieringsmaatschappij Ontwikkelings-landen.
Bukman was al lid van de Commissie Buitenland. Hij volgt als voorzitter mr. Berend Jan van Voorst tot Voorst op.
Herstructurering Internationaal werk
De Partijraad besloot tot een herstructurering van het internationaal werk om alerter en flexibeler te kunnen inspelen op internationale ontwikkelingen die elkaar steeds sneller opvolgen. Er komt een nieuwe Commissie Buitenland. De kracht van de kleine, slagvaardige commissie zit in een personele mix van continuïteit en vernieuwing. Er zal gewerkt worden met projectteams. In 2000 komen er in ieder geval projectteams voor de voorbereiding van de Intergouvernementele Conferentie (IGC) en de toekomst van de internationale samenwerking.
Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, tel. 070-3424842; 06-53225950.