Waarschuwing Stichting Toezicht Effectenverkeer beleggen

Pers- en Nieuwsberichten

15 mei 2000

Aan de redactie economie
Waarschuwing inzake beleggen via speciale constructies zoals maatschap, commanditaire vennootschap of vennootschap onder firma De STE heeft vastgesteld dat steeds vaker instellingen via een bepaalde juridische constructie effectenbemiddeling en individueel vermogensbeheer aanbieden. De instelling gaat daarbij per individuele belegger een aparte maatschap, commanditaire vennootschap (c.v.) of vennootschap onder firma (v.o.f.) aan. Met het geld van de belegger worden, binnen zo'n constructie, effecten aangekocht, al dan niet in samenspraak met de belegger. Alle tot nu toe door de STE beoordeelde constructies voldeden niet aan de vereisten van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995).

Nadelen beleggen in effecten via speciale constructies

De beherend vennoot kan niet alleen over de geld- en effectenrekening beschikken, maar ook schulden maken namens de c.v. of de v.o.f. Bij een v.o.f. is de belegger met zijn gehele privé-vermogen aansprakelijk voor deze schulden; hij kan dus aanmerkelijk méér verliezen dan het bedrag van zijn inleg. Bij een c.v. is de belegger slechts aansprakelijk voor schulden tot het bedrag van de inleg als hij kan worden aangemerkt als "stil vennoot". Opgemerkt wordt dat niet alleen schuldeisers van de commanditaire vennootschap maar ook de (privé)schuldeisers van de beherend vennoot schulden kunnen verhalen op het kapitaal dat door de stille vennoot is ingebracht. Als de beherend vennoot nog andere c.v.'s is aangegaan, kan een schuldeiser van een bepaalde c.v. ook alle overige c.v.'s aanspreken. De stille vennoot loopt dus ook het risico zijn inleg te verliezen indien die andere c.v.'s schulden maken. Op het moment dat de stille vennoot zich bemoeit met het beleggingsbeleid of indien zijn naam voorkomt in de naam van de c.v., is hij voor schulden met zijn gehele bezit aansprakelijk.

Waarschuwing geldt niet voor o.a. scheepvaart- vastgoed- en film-c.v.'s

Het voorgaande moet goed onderscheiden worden van c.v.'s die tot doel hebben het investeren in met name onroerend goed, schepen of films. Bij de deelneming in deze c.v.'s is dikwijls in fiscale zin sprake van ondernemen omdat de stille vennoot bij de belastingheffing in beginsel gebruik kan maken van de ondernemersfaci-liteiten, zoals een investeringsaftrek en een stakingsvrijstelling. Binnen deze c.v's is geen sprake van effectenbemiddeling of beheer van individuele effectenportefeuilles.

Noot voor redacties