HP maakt driestappenplan bekend voor internetstarters

Datum nieuwsfeit: 15-05-2000
Hewlett-Packard persbericht

HP MAAKT DRIESTAPPENPLAN BEKEND VOOR INTERNETSTARTERS

Strategie bestaat uit A-klasse servers, ondersteuning van ISVs en initiatieven als Servers on Demand

Amstelveen, 15 mei 2000 Hewlett-Packard heeft een driestappenstrategie ontwikkeld voor internetstarters. De nieuwe strategie verkort de tijd die nodig is voor het ontwikkelen en inzetten van nieuwe elektronische diensten en bestaat uit de volgende elementen:

de instapmodellen HP 9000 A400 en A500 UNIX- en LINUX-systeemservers;

steun van twintig toonaangevende internet ISVs (Independent Software Vendors) voor HP-UX 11(1);

initiatieven om sneller in te kunnen spelen op internetontwikkelingen, zoals Servers on Demand, financiering en diensten.

De HP 9000 A400 en A500 servers hebben maximaal twee processors en vormen een aanvulling op de L-klasse, midrange N-klasse en high-end V-klasse met vier processors.

Uniek voor de A400 en A500 zijn:

Internet voor een instapprijs. Met de webserver van Nokia is de A-klasse de eerste kant-en-klare WAP UNIX-systeemserver. Daarnaast is het de enige internetserver die wordt geleverd met toonaangevende applicaties, zoals de zoekmachine van Infoseek, load-balancing software van Resonate en e-speak.

Ontworpen voor internet. De A-klasse levert toonaangevende webprestaties. De servers hebben de vorm van een pizzadoos en passen met twintig in een rek. Dit geeft dienstverleners de kracht en flexibiliteit die ze nodig hebben om de groeiende hoeveelheid internetverkeer aan te kunnen. Gebruikers kunnen, zonder een nieuwe server te kopen, extra processors toevoegen of de processorsnelheid verhogen.

Bedrijfskritisch, maar eenvoudig. De A-klasse servers worden geleverd met HP-UX 11 en Linux, die beide zijn geoptimaliseerd voor Java. Hiermee zijn de A-klasse servers gebouwd op een betrouwbaar, schaalbaar en hoog beschikbaar platform. Ook worden de servers geleverd met WebQoS-software voor het beheer van pieken in internetverkeer, uitgebreide systemen voor foutbeheer en webgebaseerde beheertools voor diagnose op afstand.

HP zet een nieuwe standaard met deze combinatie van prestaties, toonaangevende internetapplicaties en de laagste TCO in deze categorie.

Meer dan twintig internet ISVs maken hun applicaties geschikt voor het HP-UX-platform, waaronder ATG, Chili!Soft, Information Architects, Infoseek, Intershop, Ironside, Nokia, Resonate, Solant, Tantau en Viador. Door de steun van deze ISVs kan HP gebruikers een combinatie bieden van het beste platform en toonaangevende internetapplicaties. De ISVs zijn in vier categorieën te verdelen: draadloos, internetinfrastructuur, elektronische handel en inhoudpublicatie.

Om dienstverleners te helpen bij het plannen van de onvoorspelbare vraag op internet, ontwikkelde HP Servers on Demand. Analoog aan instant Capacity On Demand (iCOD) biedt HP gebruikers nu Servers on Demand. Hiermee kunnen gebruikers hun capaciteit direct verhogen met instant servers, zonder deze vooraf te hoeven kopen. Met Server on Demand betalen dienstverleners de servers pas zodra zij deze gaan gebruiken.

HP biedt een portfolio aantrekkelijke en flexibele financieringsmogelijkheden om gebruikers te helpen bij het inzetten van de A-klasse server. Zo is er een nieuw en innovatief Pay-Per-Forecast-programma. Hiermee kunnen gebruikers de betaling laten afhangen van de verwachte omzet. Bij een leaseperiode van 36 maanden is geen aanbetaling nodig, wat het financiële risico minimaliseert en gebruikers helpt sneller winst te maken.

HP heeft een reparatietijd van maximaal zes uur voor de A400 en A500 servers. Daarnaast heeft de A-klasse een volledige reeks pro-actieve diensten om de beschikbaarheid te verhogen, waaronder installatie, Linux-support direct van HP, en integratie van softwareapplicaties van derde partijen. Deze diensten zijn uniek voor een instapmodel en helpen gebruikers de servers sneller in te zetten en sneller winst te maken.

De HP 9000 A400 en A500 servers zijn verkrijgbaar vanaf 1 juli. Meer informatie over de instapoplossing van HP is te vinden op www.hp.com/go/aclass.

Een foto van de HP 9000 A-klasse is verkrijgbaar via www.hp.nl/pers/fotos/aklasse.jpg

UNIX is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group.

Java is in de Verenigde Staten een geregistreerd handelsmerk van Sun Microsystems, Inc.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent is HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

(1) HP-UX Release 10.20 en hoger en HP-UX Release 11.00 en hoger (zowel de 32- als de 64-bits configuratie) op alle HP 9000 computers zijn producten van het merk Open Group UNIX 95.