PT: Teler moet nog dit jaar middelen registreren

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000
TuinbouwNet

Teler moet nog dit jaar middelen registreren

Voor alle open teelten in de tuinbouw moet voortaan het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen bijgehouden worden. Het bestuur van het Productschap Tuinbouw (PT) heeft vorige week daarvoor de verordening goedgekeurd. De registratie geldt voor telers van vollegrondsgroenten, fruit, boomkwekerijproducten en buitenbloemen. Naar verwachting wordt de registratieverplichting in de loop van deze zomer van kracht.

Het doel van de registratie is het verschaffen van inzicht in het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Op verzoek van de betrokken brancheorganisaties LTO, NFO (Nederlandse Fruittelers Organisatie) en NBvB (Nederlandse Bond van Boomkwekers), heeft het productschap hiervoor een verordening opgesteld.

De registratiegegevens zijn bedoeld voor het berekenen van landelijke verbruikscijfers per sector. Elk bedrijf is verplicht om na afloop van het jaar zijn jaargegevens in te sturen. Alle opengrondsteelten in de tuinbouw en ook de akkerbouw zullen via dezelfde systematiek gaan werken. Ook de bloembollensector heeft zich hier bij aangesloten, hoewel deze sector al actief is met registreren.

Wanneer de verplichte registratie deze zomer start, kan er vanzelfsprekend nog geen volledig beeld over het hele jaar 2000 verkregen worden. De periode tot 2001 zal echter wel nuttige informatie opleveren over de wijze van registreren.

De verordening ligt nu ter goedkeuring bij het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Zodra de verordening is goedgekeurd, krijgen de betrokken telers een uitgebreid informatiepakket thuis gestuurd.