3Com: CMTS voor kabelmodems conform Docsis-standaard

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000

3Com ontwikkelt CMTS voor kabelmodems conform Docsis-standaard
Maarssen / Brussel, 16 mei 2000 - 3Com heeft op basis van haar Total Control 1000 multiservice access-platform een nieuw Cable Modem Termination System (CMTS) ontwikkeld dat voldoet aan de EuroDOCSIS-standaard. Dit nieuwe CMTS van 3Com levert een spectrum van 8 MHz downstream en 5 MHz tot
65 MHz upstream en voldoet daarmee aan de Europese Data-Over-Cable Service Interface Specificatie (EuroDOCSIS). Kabelexploitanten in Europa en Azië die de 3Com EuroDOCSIS CMTS-oplossing toepassen kunnen extra inkomsten uit hun netwerkinfrastructuur genereren door data-over-cable services aan te bieden die gebruik maken van de maximum bandbreedte van de EuroDOCSIS-standaard.

Het nieuwe 3Com CMTS zal vanaf juli 2000 algemeen verkrijgbaar zijn. Daaraan voorafgaand zal 3Com haar CMTS in juni mee laten draaien in de eerste ronde interoperabiliteitstests die aan de universiteit van Gent worden uitgevoerd. Deze tests dienen om officieel de EuroDOCSIS-status te verkrijgen. 3Com heeft de vakgroep Informatietechnologie van professor Luc Martens ondersteund bij de voorbereidingen voor de EuroDOCSIS-tests. Een CMTS-systeem dat voldoet aan de EuroDOCSIS-specificaties biedt zo'n 33% meer bandbreedte dan normaliter beschikbaar is in systemen op basis van de Amerikaanse DOCSIS-standaard. 3Com verwacht dat de EuroDOCSIS-standaard in brede kring zal aanslaan en een snelle invoering van data-over-cable toepassingen in Europa en Azië zal bevorderen.

De Cable Modem Termination Systems zijn gebaseerd op het bekroonde Total Control 1000 multiservice access platform van 3Com en helpen kabelexploitanten meer abonnees te bedienen en meer inkomsten per abonnee te genereren. De 3Com CMTS-architectuur is schaalbaar en flexibel, waardoor kabeloperators hun systeem met de toenemende vraag kunnen laten meegroeien en minder grote kapitaalsinvesteringen vooraf hoeven doen. Door hun schaalbaarheid zijn de stabiele, sterk presterende en volledig gestandaardiseerde CMTS-producten van 3Com geschikt voor zowel kleine startende kabelbedrijven als grote service-aanbieders.

Bij het ontwerp van de 3Com CMTS-producten stonden hoge betrouwbaarheid en topprestaties voorop. De unieke architectuur van 3Com die gebaseerd is op gedistribueerde verwerking voorziet in een onafhankelijke processor en eigen geheugen op elke kaart in het CMTS-chassis. Hiermee wordt voorkomen dat knelpunten optreden die tot netwerkvertraging leiden en de schaalbaarheid nadelig beïnvloeden, zoals vaak het geval is bij concurrerende producten.

Het 3Com CMTS past zijn performance aan als er meer downstream- en upstream-capaciteit aan het platform wordt toegevoegd. Dankzij deze belangrijke eigenschap kunnen 3Com CMTS-producten een maximale snelheid garanderen bij levering van zware applicaties en QoS-services, tunneling en virtual private networks (VPN's), multicasting en Voice-over-IP (VoIP).

De 3Com CMTS-oplossingen onderscheiden zich door hun flexibiliteit. Kabeloperators die CMTS-producten van 3Com toepassen, beschikken onder meer over de volgende mogelijkheden:
configuratie naar behoefte van upstream-kanaalarchitectuur - flexibele downstream/upstream kanaalratio's, dus geen hoge startkosten en overbemeten capaciteits- en inrichtingsplanning;
één chassis kan meerdere downstream-to-upstream kanaalratio's ondersteunen door eenvoudigweg upstream-kanaalkaarten toe te voegen of te verwijderen; één chassis configureren voor telco-return en tweeweg-kabelcommunicatie - dus maximale flexibiliteit in diensten voor abonnees thuis, op kantoor en onderweg.

Alle 3Com CMTS-producten worden getest op conformiteit met de DOCSIS-standaard en samenwerking met DOCSIS-gecertificeerde producten van andere leveranciers.

Over 3Com
Met meer dan 300 miljoen gebruikers biedt 3Com meer mensen en organisaties toegang tot informatie en elkaar dan enige andere netwerkleverancier, en bovendien op ongeëvenaard eenvoudige en betrouwbaarde wijze. 3Com's innovatieve oplossingen geven invulling aan de netwerkbehoeften van een brede groep gebruikers, van consumenten en kleine en middelgrote bedrijfslocaties tot en met aanbieders van netwerkdiensten. 3Com onderhoudt websites op www.3com.nl en www.3com.be.
Meer informatie:
Hinke de Koning Communicatie