Iedereen een eigen veilinghuis met provider Virtute

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000

Iedereen een gratis veilinghuis met Virtute

Amsterdam, 15 mei 2000 - Virtute, de grootste veilingprovider van Europa, biedt vanaf maandag 15 mei gratis veilinghuizen aan. Bedrijven en particulieren kunnen nu via Virtute zonder kosten razendsnel een eigen eBay, Qxl of iBazar starten en exploiteren. Bovendien heeft Virtute het aanmaken en beheren van een eigen veilinghuis nog makkelijker en uitgebreider gemaakt. Virtute is één van de bedrijven van de Amsterdamse MotionContainer Groep.

"De nieuwe manier van verkopen op het internet is veilen", zegt Alain Sadon, directeur van Virtute. "Iedereen kan artikelen of diensten aanbieden en iedereen kan meebieden. Via grote veilingsites worden inmiddels miljoenen producten geveild", zegt Sadon. "Naast gastenboeken en polls is de veiling een volgend belangrijk instrument om een site interactief te maken. En bezoekcijfers drastisch te verbeteren. Bezoekers komen vaak terug om te kijken of een nieuw, interessant artikel wordt aangeboden of te zien of hun bod nog steeds bovenaan staat", aldus Sadon.

Het aanmaken van een eigen veilinghuis is simpel: inschrijven bij Virtute, een naam voor een veiling kiezen, een layout uitzoeken en eventueel aanpassen, rubrieken bedenken, een link opgeven, wat tekstjes toevoegen en de veiling is klaar voor gebruik. "Iedere site kan daardoor een veilinghuis krijgen met het uiterlijk van die site. Virtute regelt de lastige zaken zoals inschrijvingen en techniek, maar voor surfers is het specifieke veilinghuis gewoon integraal onderdeel van de site van een bedrijf of particulier", zegt Sadon. Virtute zal binnenkort de mogelijkheden voor de opmaak van de veilinghuizen geweldig uitbreiden.

Wíe mag aanbieden, is ook instelbaar. Sadon: "Een boekenwinkel kan bijvoorbeeld een veilinghuis maken met slechts zichzelf als aanbieder, terwijl een watersportvereniging ervoor kan kiezen iedereen artikelen te laten verkopen. Clubs, verenigingen en met name internet-voorportalen zullen snel voor de laatste - open - variant kiezen, terwijl bedrijven op de eerste manier snel restantvoorraden zouden kunnen verkopen zonder concurrentie van anderen."

Hoe kan Virtute nu gratis zijn? Sadon: "Virtute werkt met reclamebanners en
-buttons. Op iedere veilingpagina staan een grote banner en drie kleine buttons." Voor instellingen die zonder commercie willen werken, heeft Virtute ook een oplossing. "Als site-beheerders liever geen reclame in hun veilinghuis willen, kunnen ze de advertenties afkopen. Daarvoor bestaan verschillende mogelijkheden", zegt Sadon.

Omgekeerd werkt het ook. Zijn banners geen bezwaar, dan kan de beheerder van het veilinghuis er zelf enkele bij plaatsen. Sadon: "Op die manier kunnen websites snel eigen inkomsten genereren, zonder dat daar kosten tegenover staan." Die inkomsten worden groter naarmate het aantal bezoekers toeneemt. Virtute helpt veilinghuizen deze bezoekers te krijgen. Vanaf het veiling-voorportaal verwijzen links en artikelen direct naar de pagina van een individueel veilinghuis.

De Virtute-gemeenschap van veilinghuizen kent inmiddels enkele tientallen veilingen, duizenden leden en wordt meer dan 150.000 keer per maand bezocht.

Over Virtute
Veilingprovider Virtute wil het bouwen en beheren van een eigen veilinghuis op internet binnen ieders bereik brengen. Bedrijven, particulieren en instellingen kunnen hun website verrijken met een gratis eigen veilinghuis verzorgd door Virtute. Virtute is opgericht in september 1999 en biedt onderdak aan een keur van veilinghuizen. Het Amsterdamse Virtute is onderdeel van MotionContainer Groep.
www.virtute.com

Over MotionContainer Groep
MotionContainer is een bundeling van ruim 50 talentvolle mensen in een netwerk van bedrijven die samen unieke internetconcepten bedenken, financieren, bouwen, publiceren en exploiteren. Enkele voorbeelden van deze bedrijven zijn Internetspaarprogramma Euroclix (www.euroclix.nl), e-mailforwardingbedrijf BigFish (www.bigfish.nl) en zakengemeenschap Business Class Internet (www.business-class.nl). De opgedane kennis stelt MotionContainer Group BV beschikbaar aan klanten onder meer via dochter MotionContainer Interactive Architects, een creatief e-business consultancybureau.
www.motioncontainer.nl

Dit persbericht is online te vinden op:
www.virtute.com/ev_allesover_persbericht3_ft.html
Voor meer informatie: