Apple brengt Mac OS X Developer Preview 4 uit

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000
Voor de wereldwijde markt

Apple brengt Mac OS X Developer Preview 4 met definitieve API-specificaties uit

Preview wordt geleverd met Microsoft Internet Explorer 5 en ondersteunt het Java 2-platform

Bunnik, 16 mei 2000 - Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat de vierde previewversie van Mac OS X beschikbaar is gesteld aan de vierduizend ontwikkelaars die de jaarlijkse Worldwide Developers Conference bijwonen in Californië. Deze previewversie van het nieuwe besturingssysteem van Apple bevat de definitieve API-specificaties die ontwikkelaars nodig hebben om hun applicaties te kunnen afstemmen op de nieuwe functies van Mac OS X. Mac OS X Developer Preview 4 bevat tevens een speciale Mac OS X-versie van Internet Explorer 5 van Microsoft, en ondersteunt het Java 2-platform.

³Deze previewrelease bevat alles wat ontwikkelaars nodig hebben om prachtige applicaties voor Mac OS X te maken², aldus Steve Jobs, CEO van Apple. ³Wij zijn enorm blij met de positieve reacties en ondersteuning van een groot aantal van Œs werelds beste programmatuurontwikkelaars voor Mac OS X, het toekomstige Mac-platform.²

Mac OS X ondersteunt de Standard Edition van het Java 2-platform (J2SE), dat de HotSpot client virtual machine bevat. Mac OS X is een volledig nieuwe implementatie van het Macintosh besturingssysteem en zal het enige veelgebruikte besturingssysteem voor pc¹s zijn dat wordt geleverd met directe Java 2-ondersteuning. Wie Java-applicaties onder Mac OS X gebruikt, zal direct de voordelen van de Aqua-gebruikersinterface zien, die een grote stap voorwaarts is op het gebied van pc-gebruikersinterfaces.

Beschikbaarheid en systeemvereisten
Deze zomer zal een openbare bètaversie van Mac OS X worden uitgebracht, zodat klanten met eigen ogen het nieuwe besturingssysteem van Apple kunnen bekijken. De definitieve 1.0-versie van Mac OS X zal in januari 2001 worden uitgebracht. Mac OS X is geschikt voor alle Macintosh computers met een PowerPC G3- of PowerPC G4-processor en vereist minimaal 64 MB geheugen.
Meer dan 200 ontwikkelaars brengen producten uit voor Mac OS X

Sinds begin januari hebben meer dan tweehonderd ontwikkelaars toegezegd dat zij producten op de markt zullen brengen voor Mac OS X, waaronder Adobe, Alias|Wavefront, Avid, Canon, Dantz, Digidesign, Disney Interactive, EarthLink, Epson, FileMaker, HP, IBM, Macromedia, Microsoft, Palm en Sun Microsystems. Alias|Wavefront heeft vandaag bekendgemaakt dat Maya, de toonaangevende 3D-applicatie, vanaf Mac OS X voor het eerst zal kunnen worden gebruikt op de Mac. Bovendien heeft Adobe tijdens de WWDC de desktop-publishingapplicatie InDesign gedemonstreerd onder Mac OS X.

Hierna volgt een meer uitgebreid overzicht:

Adobe
³Adobe ziet ernaar uit zijn bekroonde oplossingen voor web- en gedrukte publicaties uit te brengen voor Mac OS X², aldus Bruce Chizen, President of Adobe Systems. ³Zoals is gedemonstreerd tijdens de WWDC van Apple hebben de uitmuntende opmaak- en ontwerpfuncties van Adobe InDesign en de krachtige grafische technologieën van Mac OS X alles in zich om de nieuwe standaard te gaan vormen voor desktop publishing.²

Alias|Wavefront
³Alias|Wavefront is bedolven onder verzoeken van Macintosh gebruikers om van onze programmatuur ook een versie voor de Mac uit te brengen², aldus Richard Kerris, Director of Maya Technology van Alias|Wavefront. ³Het doet ons genoegen om tegemoet te komen aan dit verzoek en vandaag bekend te maken dat wordt gewerkt aan Maya voor Mac OS X. Apple levert met haar nieuwe G4-computer een indrukwekkend en krachtig grafisch platform, dat bij uitstek geschikt is voor onze toonaangevende Maya 3D-technologie. Maya op een Macintosh betekent een ongeëvenaarde combinatie van artistieke vrijheid, prestaties en productiviteit voor kunstenaars en alle andere mensen die met animaties werken op de Mac.²

Avid
³Avid levert nog steeds de snelste op de Macintosh gebaseerde bewerkingssystemen voor de professionele ³post production²-markt², aldus Rick Keilty, Director of Partner Programs and Strategic Alliances van Avid. ³Onze doelstelling is nog steeds om onze loyale Macintosh klanten te voorzien van de beste oplossingen en we zullen met plezier de voordelen die Mac OS X biedt in onze producten verwerken.²

Canon
³Canon is alleszins bereid om Mac OS X te ondersteunen, aangezien dit besturingssysteem aanzienlijke voordelen biedt aan onze klanten², aldus Ned Bunnell, Director of Product Marketing van Canon Computer Systems Inc. ³We hebben nauw samengewerkt met het technische team van Apple om al deze voordelen op te nemen in onze nieuwe serie Bubble Jet-printers. Voor Canon is het invloedrijke Mac-publiek bijzonder interessant en wij blijven dan ook een complete lijn randapparatuur voor de Mac leveren, zoals printers, scanners en multifunctionele apparatuur.²

Dantz
³Mac OS X is een prachtig voorbeeld van de vernieuwende kracht en technische kunde van Apple², aldus Richard Zulch, chief technical officer van Dantz Development Corporation. ³Wij zijn momenteel hard bezig met een nieuwe versie van Retrospect Backup voor het nieuwe platform en ons doel is om nummer één te worden wat betreft back-upprogrammatuur voor de Macintosh.²

Digidesign
³Wij vinden de release van Mac OS X bijzonder veelbelovend en zullen met plezier samenwerken met Apple om dit besturingssysteem te ondersteunen en de nieuwe functies te benutten in Pro Tools, Digi 001 en alle andere audioproducten die we leveren², aldus Dave Froker, General Manager van Digidesign. ³Het merendeel van de gebruikers van Pro Tools werkt met het Mac OS, en Mac OS X zal zeer interessante nieuwe mogelijkheden op het gebied van betrouwbaarheid en functionaliteit bevatten, die van onschatbare waarde zullen blijken voor onze klanten.²

Disney Interactive
³De kernactiviteit van Disney Interactive is het leveren van creatief materiaal, dat vernieuwend, uitdagend en interessant is voor het hele gezin², aldus Frank Evers, VP Production van Disney Interactive. ³Dankzij de uitstekende 2D graphics en Open GL, de 3D-videotechnologie die binnen de branche de meeste ondersteuning geniet, is Mac OS X het ideale platform voor het gebruik van cd-roms en interactieve spellen.²
EarthLink
³Toen we Mac OS X voor de eerste keer zagen, waren we bijzonder onder de indruk van het sierlijke ontwerp en zijn we onmiddellijk gaan nadenken over manieren om dit product verder uit te breiden met onze eigen programmatuur², aldus Jon Irwin, EVP of operations bij EarthLink. ³Wij werken heel nauw samen met Apple voor de ontwikkeling van programmatuur voor Internet-toegang die een aanvulling vormt op alles dat de Mac en Mac OS X te bieden hebben, en die onze abonnees met een Mac een typische Mac-omgeving op het Internet biedt.²

Epson
³Macintosh gebruikers zijn het meest veeleisend wat betreft afdrukkwaliteit en weten dat Epson printers een uitmuntende afdrukkwaliteit bieden², aldus Dan Crane, vice president Marketing van Epson. ³We denken dat de krachtige afdrukarchitectuur van Mac OS X en de kwaliteit van onze printers een geweldige combinatie zullen blijken. Daarom werken onze technici heel enthousiast samen met Apple voor de ontwikkeling van de benodigde printerbesturingsbestanden, waardoor wij een van de eerste fabrikanten zullen zijn die besturingsbestanden leveren die het nieuwe besturingssysteem ondersteunen. Ons streven blijft dan ook om de gehele Macintosh markt van onze producten te blijven voorzien.²
FileMaker
³FileMaker is bijzonder enthousiast over de vooruitgang die wordt geboekt bij de ontwikkeling van programma¹s voor Mac OS X², aldus Dominique Goupil, president van FileMaker, Inc. ³De combinatie van de Aqua-interface en de bijzonder robuuste prestaties van Mac OS X stelt ons in staat om de beste reeks FileMaker-programma¹s tot nu toe te ontwikkelen.²
HP
³Als toonaangevende leverancier van randapparatuur voor de Mac zal HP Mac OS X volledig ondersteunen², aldus Hugh Amick, HP Mac-connect Program Manager. ³Momenteel wordt het afdrukken onder Mac OS X getest en wordt nauw samengewerkt met Apple om Mac-gebruikers ook in de toekomst te voorzien van indrukwekkende afdrukken en scans.²

IBM
³IBM werkt aan het behoud van haar leidende positie op het gebied van spraakherkenningstechnologie door in samenwerking met Apple ook voor Mac OS X een uitstekende oplossing voor spraakherkenning te leveren², aldus Krishna Nathan, Director of IBM Consumer Voice Systems. ³Wij willen de spraakherkenningstechnologie van IBM ook toegankelijk maken voor de klanten van Apple.²

Macromedia
³Macromedia is marktleider op het gebied van Macintosh oplossingen voor de ontwikkeling van Internet-materiaal en wij verheugen ons erop om onze volledige productlijn geschikt te maken voor Mac OS X², aldus Kevin Lynch, chief technology officer van Macromedia. ³Dit robuuste, nieuwe platform stelt ons in staat om onze langdurige ondersteuning van Apple producten en ons langdurige partnerschap met Apple voort te zetten door onze innovatieve Internet-oplossingen aan te bieden aan gebruikers van dit interessante nieuwe besturingssysteem.²

Microsoft
³Microsoft zal innovatieve producten blijven leveren voor het Macintosh platform door Mac OS X-applicaties op de markt te brengen met functionaliteit die niet in de Windows-versies van onze producten voorkomt², aldus Kevin Browne, general manager van de Macintosh Business Unit van Microsoft. ³De Macintosh editie van Internet Explorer 5 zal als voorkeursbrowser van Apple worden geleverd bij Mac OS X.²
Palm
³Palm ondersteunt het Mac-platform al bijzonder lang en blijft nauw samenwerken met Apple voor de ontwikkeling van applicaties die compatibel zijn met het Mac OS², aldus Alan Kessler, chief operating officer products and platforms van Palm, Inc. ³Wij verwachten dat de vernieuwing en kracht van Mac OS X onze gezamenlijke klanten een ongekend gebruiksgemak en een ongeëvenaard snelle toegang tot hun persoonlijke en zakelijke gegevens zal opleveren.²

Sun Microsystems
³Sun is bijzonder blij dat ook Apple zich, net als andere toonaangevende bedrijven in de branche, bereid heeft verklaard om het Java 2-platform te ondersteunen², aldus George Paolini, vice president Java Community Development van Sun Microsystems. ³Dankzij de ondersteuning van het Java
2-platform in Mac OS X kunnen klanten van Apple gebruikmaken van de talloze op Java gebaseerde applets en applicaties die momenteel op het Internet beschikbaar zijn.²

© 2000 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh en Mac OS X zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple. Andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

# # #

Apple gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple zet zich nu in om de beste personal computer ervaring te bezorgen aan studenten, docenten en creatieve professionals over de hele wereld en dit met Apple's innovatieve apparatuur, programmatuur en Internetdiensten.

Noot voor redacties