Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Ahold blijft sneller groeien dan de markt

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
?Ahold blijft sneller groeien dan de markt?

Zaandam, 16 mei 2000 ? Ahold President Cees van der Hoeven heeft vandaag tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in Den Haag gezegd dat Ahold in de komende jaren snel zal blijven groeien. ?Onze onderneming wordt omschreven als kooplustig, en dat zijn we op de juiste momenten, maar nagenoeg alle bestaande activiteiten groeien gedurende vele jaren in een sneller tempo dan de markt en daarmee sneller dan vrijwel al onze concurrenten.?

Van der Hoeven maakte ook bekend dat de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 18,1% is gestegen tot Euro 11,0 miljard. De aandeelhouders gingen akkoord met de jaarrekening en het dividendvoorstel.

In een reactie op de succesvolle gecombineerde, wereldwijde emissie van gewone aandelen en achtergestelde converteerbare obligaties, zei Van der Hoeven dat met de opbrengst van
Euro 3,2 miljard de voortgaande expansie van Ahold kan worden gefinancierd.
Sterke, winstgevende groei
In zijn toespraak benadrukte Van der Hoeven dat Ahold?s strategie blijft gericht op sterke, winstgevende groei van de bestaande activiteiten. ?Anderzijds voegen we aanzienlijke groei toe door het aantrekken van bedrijven, die belangrijk bijdragen?, zei hij. ?Onze autonome en externe groei ondersteunen we met de modernste technologie en met verkoop- en distributiekanalen, die ons optimaal in staat stellen onze wekelijks ruim 30 miljoen klanten precies datgene te bieden waaraan ze behoefte hebben. Met deze propositie zijn we in staat om wereldwijd door te groeien naar de positie van meest succesvolle en beste food provider.?
Innovatie dagelijkse activiteit
Innovatie is bij Ahold een dagelijkse activiteit, vertelde Van der Hoeven aan de circa 1.200 aandeelhouders: ?Wie Ahold van binnenuit volgt ziet elke dag nieuwe technologische toepassingen, nieuwe ideeën en activiteiten, die ergens in de wereld worden ingevoerd, zodat Ahold zich verder kan ontwikkelen en de activiteiten beter en rendabeler kan uitvoeren.?

Gedifferentieerde marktbenadering
Sprekend over de toekomst van Ahold, zei Van der Hoeven: ?Door meer te doen op de buitenshuismarkt, e-commerce in te zetten waar de consument er behoefte aan heeft, en nieuwe initiatieven te introduceren zoals financiële dienstverlening, zal de waarde van Ahold de komende jaren aanzienlijk toenemen. Ons concept van gedifferentieerde marktbenadering is uniek in de industrie.
Albert Heijnweg 1, Zaandam Postbus 3050, 1500 HB Zaandam
Tel.: +31 (0)75 659 5720 Fax: +31 (0)75 659 8302

1/2

We kunnen er de consument op veel meer plaatsen en momenten mee bedienen dan uitsluitend via het supermarktkanaal. Dat is opportuun omdat steeds meer mensen buitenshuis eten en de groei van dit segment nog maar net is begonnen. Deze strategische benadering stelt ons optimaal in staat om uit te groeien naar ?s werelds beste en meest succesvolle aanbieder van eten en drinken.?

Continue groei winst per aandeel
Terugblikkend op de succesvol afgeronde emissie, stelde Van der Hoeven vast dat bij Ahold door de uitgifte van nieuwe aandelen nog nooit verwatering van de winst per aandeel is ontstaan: ?Wij gebruiken de nieuw uitgegeven aandelen om er winstgevende bedrijven mee te acquireren, die aanvullende groei genereren en bijdragen aan een toename van de winst per aandeel. Onze onderneming is bovendien in staat om door synergieën, kostenverlagingen en het benutten van schaalgroottevoordelen bijna onmiddellijk de resultaten van zowel het nieuwe bedrijf als van de bestaande bedrijven te verbeteren.?
Omzet eerste kwartaal 2000 stijgt 18,1% naar Euro 11,0 miljard Van der Hoeven vertelde de aandeelhouders dat de omzet (exclusief BTW) in het eerste kwartaal 2000 (16 weken, t/m 22 april 2000) is gestegen met 18,1% naar Euro 11,0 miljard. In de VS steeg de omzet 5,0% naar $6,4 miljard. In Europa nam de omzet met 11,0% toe tot Euro 3,2 miljard. In Nederland groeide de omzet met
8,2%. In Latijns-Amerika steeg de omzet met 44,9% naar Euro 1,1 miljard. In Azië bedroeg de omzet Euro 103,3 miljoen.

Sterk hoger nettoresultaat in 2000
Aan het slot van zijn toespraak bevestigde Van der Hoeven de eerder afgegeven verwachting dat omzet en bedrijfsresultaat van Ahold in het jaar 2000 in alle werkgebieden zullen toenemen, zowel als gevolg van gezonde autonome groei als van acquisities. Het nettoresultaat zal naar verwachting sterk hoger zijn dan in
1999. De winst per aandeel zal, inclusief de acquisitie van U.S. Foodservice en exclusief valuta-effecten, naar verwachting met 17 tot 20% toenemen.
Jaarrekening en slotdividend goedgekeurd
De aandeelhouders keurden de jaarrekening over 1999 goed, evenals het voorstel voor het slotdividend. Het slotdividend van Euro 0,35 per gewoon aandeel van nominaal f 0,50 kan naar keuze worden opgenomen in contanten of in de vorm van een uitkering van 2% ten laste van de fiscaalvrije agioreserve. Dit dividend zal betaalbaar zijn per 24 mei 2000. Het totale dividend over 1999, inclusief het op
6 september 1999 betaalbaar gestelde interim-dividend van Euro 0,14 per gewoon aandeel, bedraagt Euro 0,49 per gewoon aandeel Ahold. Alle overige agendapunten, ter beoordeling van aandeelhouders, werden goedgekeurd.
Ahold Public Relations, tel: 075 ? 659 57 20
Buiten kantooruren: Hans Gobes, 06 ? 55 82 22 98; Jan Hol, 06 ? 22 93 31 37
Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen, omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie