Apple verlaagt prijszetting voor WebObjects-licenties

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000
Beste lezer,

Vannacht is in Californië de jaarlijkse Worldwide Developers Conference van start gegaan met een keynote van Steve Jobs, Apple's CEO. Hij liet het publiek onder meer kennismaken met de Developer Preview 4 van Mac OS X, het nieuwe en revolutionaire besturingssysteem van Apple dat vanaf januari 2001 wereldwijd beschikbaar zal zijn. De belangstelling voor Mac OS X is overigens immens groot bij de ontwikkelaars. Steve Jobs had ook fantastisch nieuws over QuickTime 4 dat intussen meer dan 50 miljoen keer is gedownload. Deze zomer nog kondigt Apple een nieuwe versie aan van QuickTime. Maar ook van WebObjects, de toonaangevende webapplicatieserverprogrammatuur van Apple komt later dit jaar een nieuwe versie op de markt. Intussen verlaagt Apple zijn prijszetting voor WebObjects-licenties van $50.000 naar $699. Meer hierover verneemt u in het persbericht hieronder en in mijn volgende emails.

Zo weet u meteen ook dat ik terug ben van weggeweest!

Met vriendelijke groeten,

Persdienst Apple Benelux

Voor de wereldwijde markt

Apple verlaagt zijn prijszetting voor WebObjects-licenties van $50.000 naar $699

Nieuwe versie is volledig op Java gebaseerd

Bunnik, 16 mei 2000 - Apple heeft vandaag een aggressieve nieuwe prijszetting aangekondigd voor de toonaangevende webapplicatieserverprogrammatuur WebObjects: die gaat van $50.000 naar $699 (de Europese prijszetting volgt zo snel mogelijk). Apple kondigde tevens aan dat de volgende versie van WebObjects volledig in Java zal worden geschreven. In de prijs van een WebObjects-licentie zijn zowel de bekroonde WebObjects-tools voor ontwikkelaars begrepen als een licentie voor ongelimiteerd gebruik op één server.

In de loop van het jaar zal Apple WebObjects 5 for Java gaan leveren. Deze versie wordt gebouwd op basis van 100% pure Java-technologie. Met WebObjects 5 for Java kunnen Internet-ontwikkelaars die met Java werken, snel complexe toepassingen bouwen, die op praktisch elke server kunnen worden gebruikt. WebObjects 5 for Java zal tevens een groot aantal Internet-standaarden ondersteunen, waaronder Enterprise Java Beans (EJB) voor interoperabiliteit en JDBC voor universele databaseconnectiviteit.

³WebObjects is de ideale programmatuur om snel webapplicaties te ontwikkelen die kunnen worden benut door miljoenen gebruikers over de hele wereld², aldus Steve Jobs, CEO van Apple. ³Dankzij de nieuwe prijsstelling en de ondersteuning van Java is WebObjects nu toegankelijk voor nog meer klanten en ontwikkelaars dan voorheen.²

WebObjects is een complete applicatieserver met tools, technologieën en voorzieningen die voorzien in een gebruiksvriendelijke oplossing die voldoet aan alle geldende standaarden. WebObjects heeft een objectgeoriënteerde architectuur waarmee snel componenten kunnen worden ontwikkeld die telkens opnieuw kunnen worden gebruikt. WebObjects biedt schaalbaarheid, distributie van serverbelasting en fouttolerante voorzieningen voor ³multi-threaded² applicaties die op meerdere systemen tegelijk worden uitgevoerd voor de verwerking van grote hoeveelheden gegevens.

Apple biedt bovendien nieuwe adviesdiensten aan klanten die een speciaal op hun wensen toegesneden webapplicatie willen implementeren die is ontwikkeld met WebObjects. Deze diensten zijn onderdeel van de uitgebreide professionele service-organisatie van Apple die voorziet in adviezen en opleidingen voor WebObjects, QuickTime Streaming Server en Mac OS X alsmede in de integratie daarvan. De uitgebreide service-organisatie, Apple iServices, verleent professionele diensten aan Apple klanten en ontwikkelaars in de zakelijke, creatieve en opleidingsmarkt.

WebObjects 4.5 is een volledige cross-platformoplossing die geschikt is voor Mac OS X Server, Windows NT/2000, Solaris en HP-UX-systemen. WebObjects 5 for Java zal in de loop van het jaar beschikbaar zijn.

© 2000 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac OS X, WebObjects, QuickTime en QuickTime Streaming Server zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple. Andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

# # #

Apple gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple zet zich nu in om de beste personal computer ervaring te bezorgen aan studenten, docenten en creatieve professionals over de hele wereld en dit met Apple's innovatieve apparatuur, programmatuur en Internetdiensten.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple: www.apple.com
Voor informatie over Apple Benelux: www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Persdienst Apple Benelux
Buro & Design Center
Heizel Esplanade 1, box 100
B-1020 Brussel
Tel: +32 (0)2-474-42-57
Fax: +32 (0)2-474-43-00
Email: (vandeneynde.s@euro.apple.com)

• t h i n k d i f f e r e n t •