Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gaia en Europese Dierenbeweging klagen over veetransport

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

GAIA EN EUROPESE DIERENBEWEGING KLAGEN AAN

EU-WET MISLUKT, OVERHEID FAALT: VEE NOG ALTIJD MISDADIG VERWAARLOOSD EN WREED MISHANDELD BIJ TRANPORTEN OVER LANGE AFSTANDEN

'Lijden tot de dood'-video bewijst veelvuldige, flagrante wetsinbreuken
Ook België faalt jammerlijk

16 mei 2000

Persbericht

© GAIA

Veertig, vijftig tot negentig uur en langer onderweg raken vele nog altijd zwaar gewond en erg verzwakt, worden ze nog steeds geschopt en geslagen, of bij een poot opgetakeld of over de grond voortgesleept, stikken ze door de hitte en sterven ze van uitputting. Vijf jaar na de herziening van de Europese Richtlijn, die jaarlijks vele honderdduizenden voor de slacht bestemde dieren tijdens het vervoer over lange afstanden zou moeten beschermen, zijn flagrante wetsinbreuken schering en inslag. Het EU-beleid terzake heeft geen einde gemaakt aan die vaak ellendige lijdensweg. In- en uitgevoerde runderen, schapen, paarden (jaarlijks 100.000 uit Oost-Europa, uit Litauwen via Polen b.v.), ezels (uit Roemenië), kalveren en varkens worden nog altijd misdadig verwaarloosd en wreed mishandeld bij transporten die heel Europa doorkruisen. Na een lijdensweg over land of zee wacht de dieren bij aankomst in Italiaanse of Griekse slachthuizen vaak pijnlijke slachtingen, zonder de wettelijk verplichte bedwelming. De zwakke EU-regelgeving is een totale mislukking geworden en de overheid heeft jammerlijk gefaald. Erger nog: de EU werkt zelf wraakroepende verwaarlozing en onmenselijke wreedheden in de hand door de uitvoer van tienduizenden levende runderen, vervoerd over duizenden kilometer (tien dagen of langer uit Ierland b.v.) naar het Midden-Oosten of Noord-Afrika met belastinggeld te subsidiëren om van de rundvleesberg af te geraken.

Op een persconferentie in Brussel klaagden de dierenrechtenorganisatie GAIA en de Europese Coalitie voor Landbouwdieren met de steun van de Eurogroup for Animal Welfare de voortdurende wantoestand aan. Daarbij stelden ze een nieuwe, onthullende videofilm 'Lijden tot de dood' voor, het resultaat van 18 maanden geheim onderzoek. Ook België faalt!

Dat blijkt uit een vernietigend rapport van de Europese Commissie (22.2.1999). De voornaamste bevindingen van de EC-inspecteurs: dieren moesten lijden omdat inspecteurs-dierartsen niet verhinderden dat gewonde, voor vervoer ongeschikte kalveren, runderen en varkens (naar Italië) toch werden getransporteerd; inspecteurs-dierenarts-en weten onvoldoende wat hun plichten en verantwoordelijkheden zijn, sommigen doen niets meer dan alleen documenten tekenen, hebben geen aandacht voor de staat van de vrachtwagens, controleren de beladingsdichtheid niet, treffen vaak niet de noodzakelijke maatregelen bij inbreuken, en zien gebrekkige reisroutebeschrijvingen, zonder wettelijk vereiste voorzieningen voor rust, drinken en voeder, door de vingers, verzamelplaatsen niet-officieel erkend, veel vrachtwagens vuil en in slechte staat, zodat dieren zich kunnen kwetsen, en ook zonder noodzakelijke voorzieningen (geen ventilatie b.v. voor vervoer naar landen met zeer warm klimaat), op markten geen of ontoereikende voorzieningen om de dieren te laten drinken, chaos en dierenleed bij op- en afladen op markten, lijdende dieren komt men niet ter hulp, vaak geen vereiste voorzieningen getroffen waar aanzienlijke vertragingen voorkwamen. Net zoals Italië, Frankrijk, Griekenland en Ierland is ons land, vooral een doorvoerland, o.a. voor Britse schapen, niet in staat de naleving van de wet, op zich al ontoereikend, in de praktijk af te dwingen, aldus de EC.

Zwakke regelgeving
GAIA en de Europese dierenbelangenbeweging eisen onmiddellijke maatregelen voor de strikte naleving van de bestaande regelgeving. Maar dat is zeker niet voldoende. Het vervoer van dieren moet tot maximum 8 uur beperkt worden. Als dieren vetgemest en geslacht worden, moet dat zo dicht mogelijk bij de fokplaats gebeuren. Geen in- noch uitvoer van dieren, die langer dan 8 uur onderweg zijn. Om de dieren zoveel mogelijk leed te besparen. Nu bepaalt de Richtlijn uit 1995 weliswaar een limiet van de duur van transport van 8 uur maar de dieren mogen opnieuw 8 uur vervoerd worden na een rustpauze van 24 uur. Maar uitvoerders die voldoen aan een aantal minimale voertuignormen ontsnappen volledig aan de 8 urenregel. Zo kunnen schapen en vee eerst 29 uur vervoerd worden met 1 uur rust halverwege, en na 24 uur rust voor voederen en drenken, nog eens 24 uur. Varkens mogen 24 uur vervoerd worden, en na 24 rust met voedsel en water, opnieuw 24 uur. Een cyclus die onbeperkt herhaald kan worden. De realiteit wijst uit dat deze wetgeving veel te zwak is en bovendien veelvuldig genegeerd wordt. De overheid slaagt er niet in de naleving af te dwingen.

Voor afschaffing exportsubsidies en vleesvervoer i.p.v. levend vee Men moet afstappen van het vervoer van levende dieren over lange afstanden en overschakelen op het transport van vlees. Bovendien moeten de exportsubsidies voor het vervoer van runderen naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika afgeschaft worden. GAIA wil dat de voor Dierenwelzijn bevoegde minister van Volksgezondheid en Leefmilieu, Magda Aelvoet, daarvoor pleit bij Europa. Minister Aelvoet moet ook alle maatregelen treffen om de bestaande wet te doen naleven en opdat België zijn verplichtingen nakomt.
Reageer op dit bericht!

GAIA HomePage
Paleizenstraat 90
1030 Brussel
Tel: +32 2/245.29.50 Fax: +32 2/215.09.43
Email: (GAIA@advalvas.be)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie