Braziliaanse indianen voeren actie in Nederland

Datum nieuwsfeit: 16-05-2000
Kerken in Aktie

Braziliaanse indianen voeren actie in Nederland

Een delegatie van Braziliaanse indianen zal op 16 mei a.s. -gekleed in hun traditionele kleding- op het Binnenhof zakjes met aarde aanbieden aan Eerste- en Tweede-Kamerleden en passanten. Met deze actie eisen zij - in het jaar dat Brazilië 500 jaar geleden door de Portugees Cabral werd 'ontdekt'- de teruggave van hun gebieden en aandacht voor mensenrechtenschendingen. De indianen zijn in Nederland op uitnodiging van de 'Coalitie inheemse volken van Brazilië' waaraan o.a. Kerken in Aktie, Solidaridad en Vastenaktie deelnemen.

De inheemse volken van Brazilië beschikken niet over eigen grond terwijl dat voor het behoud van hun leefwijze, tradities en cultuur levensnoodzakelijk is. Het uitreiken van zakjes grond is dan ook een symbolisch gebaar, om te zeggen 'nu heeft u meer grond dan een Braziliaanse indiaan'.

De indiaanse delegatie vraagt Nederlandse politici om druk uit te oefenen op de Braziliaanse regering. Nederland en Brazilië onderhouden tenslotte hartelijke economische betrekkingen.

De actie vindt plaats van 13.00 uur tot 13.45 uur bij de ingang van de Tweede Kamer in Den Haag.