MKB over Commissie Ondernemerschap en Onderwijs

MKB Nieuws, bericht

16-05-2000
Commissie Ondernemerschap en onderwijs
Minister Hermans van OC&W en staatssecretaris Ybema van EZ hebben onlangs de Commissie Ondernemerschap en Onderwijs geïnstalleerd. De commissie heeft tot taak de ondernemersgeest in het onderwijs te verruimen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het onderwijsveld, het bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties, onder voorzitterschap van professor Van Wieringen. De Commissie Ondernemerschap en Onderwijs is één van de initiatieven uit de nota De Ondernemende Samenleving die staatssecretaris Ybema van EZ vorig jaar presenteerde. De nota moet leiden tot meer kansen en minder belemmeringen voor ondernemers.Voor MKB-Nederland heeft mw mw. ir. G.F.W.C. Visser-Van Erp zitting in de commissie.
Ondernemersambities
Door de veranderingen in de economie is een ondernemende houding van belang voor deelnemers aan de arbeidsmarkt. Het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden krijgt echter nog weinig aandacht in het huidige onderwijs. Bovendien loopt Nederland ver achter bij de Verenigde Staten en andere Europese landen als het gaat om ondernemersambities bij studenten. Dat terwijl Nederland juist een zeer positieve houding heeft ten opzichte van het ondernemerschap. Van de Nederlandse bevolking oordeelt 90% positief over het ondernemerschap. Daarom is het des te opvallender dat de meeste studenten kiezen voor een baan in loondienst. Wellicht dat de huidige onderwijsvorm in Nederland er toe leidt dat mensen meer worden opgeleid tot werknemer dan tot ondernemer.

Activiteiten commissie
De Commissie Ondernemerschap en Onderwijs zal de knelpunten in het onderwijs m.b.t. het ondernemerschap gaan inventariseren en hier oplossingen voor voorstellen. Verder zal de commissie concrete projecten opzetten en stimuleren. De commissie gaat hierbij een bottom-up aanpak hanteren. Daarbij zoekt de commissie aansluiting bij bestaande projecten en initiatieven. De website www.lerenondernemen.nl gaat dienst doen als informatie- en verzamelpunt ten aanzien van de projecten en initiatieven.

Informatie: mw Visser-Van Erp