Tijdelijke opnamestop drie verpleegafdelingen VU ziekenhuis

VU ziekenhuis

17 mei 2000

Tijdelijke opnamestop drie verpleegafdelingen VU ziekenhuis

De intensive care heelkunde (chirurgie), de special care en de verpleegafdeling cardiochirurgie van het VU ziekenhuis hebben een voorlopige opnamestop afgekondigd in verband met de aanwezigheid van een MRSA bacterie. MRSA is een multi-resistente bacterie die ongevoelig is voor de meeste, gangbare, antibiotica. De bacterie is aangetroffen bij een buitenlandse toerist. Deze patiënt wordt strikt geïsoleerd verpleegd om besmetting van andere patiënten te voorkomen. De betrokken patiënt is op de drie betrokken verpleegafdelingen verpleegd.
Op dit moment worden alle patiënten van de betreffende verpleegafdelingen onderzocht op de aanwezigheid van de bacterie. Uit voorzorg kunnen deze drie verpleegafdelingen voorlopig geen patiënten opnemen. Patiënten die deze week gepland stonden voor een opname op een van deze drie afdelingen, zijn geïnformeerd over de voorlopige opnamestop. Het VU ziekenhuis stelt alles in het werk om geplande opnames zo snel mogelijk door te laten gaan.

Belangrijk is dat het gaat om een ander type MRSA dan de bacterie die vorige week een opnamestop op een van de verpleegafdelingen keel- neus- en oorheelkunde (KNO) veroorzaakte.
De opnamestop op de afdeling KNO is inmiddels opgeheven (zie persbericht 11 mei jl.). De verpleegafdeling kan vanaf deze week weer patiënten opnemen.
Dat het VU ziekenhuis twee keer in ruim een week te maken heeft met een MRSA bacterie, berust op toeval.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst public relations en voorlichting van het VU ziekenhuis, Mariet Buddingh of Mariet Bolluijt, tel. (020) 444 3444, fax (020) 444 3450.