FNV Bijbaancampagne van start

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000

FNV

FNV Bijbaancampagne van start

Op woensdagochtend 17 mei opent FNV-voorzitter Lodewijk de Waal in alle vroegte de 'Bijbaancampagne 2000' van de FNV. Net als in zijn jonge jaren gaat hij vanaf 5.00 uur op de fiets de krant bezorgen aan slapend Nederland.

Daarna ontbijt De Waal op station Amsterdam Sloterdijk met bijbaners uit verschillende bedrijfssectoren, om hun behoeften en vragen te peilen. Na het ontbijt gaat hij opnieuw aan het werk, ditmaal om de Spits uit te delen.

De FNV-campagne loopt van mei tot september 2000. Onder het motto 'Haal meer uit je bijbaan, bel de FNV Servicelijn 0900 3300 300' worden jongeren met een bijbaan geïnformeerd over bijvoorbeeld loon, loonstrookje en ziekenfondspremie. Daarnaast wordt een groot aantal scholen en jongerenorganisaties van voorlichtingsmateriaal voorzien.

De Nederlandse economie draait voor een groot deel op bijbaners. Zeker de helft van alle scholieren en studenten in Nederland heeft intussen een bijbaan. Velen van hen kennen hun rechten als werknemer niet en lopen hierdoor veel geld mis. Zo krijgen bijbaners die zich informeren over bijvoorbeeld het terugvragen van te veel betaalde ziekenfondspremie en belasting in de meeste gevallen geld terug. Voor een scholier of student levert dit al snel honderd tot vijfhonderd gulden voordeel op.

De bijbaancampagne komt in de plaats van de FNV Vakantiewerk-campagne die de vakcentrale de afgelopen jaren elke zomer organiseerde. Via de FNV Servicelijn en www.fnv.nl worden alle vragen van bijbaners beantwoord en geïnventariseerd. De servicelijn is elke werkdag van 9 tot 16 uur geopend. Door inventarisatie van veel gestelde vragen kan de FNV straks nog beter inspelen op de individuele behoeften van de bijbaners en hun collectieve belangen optimaal behartigen. De toch al zo drukke bijbaner kan voortaan terecht bij één instantie, de FNV, voor alle benodigde informatie.

Op verzoek van de FNV komt het CBS eind mei met nieuwe gegevens over bijbaners. Een maand later presenteert de grootste vakcentrale samen met het NIBUD nieuwe cijfers over werkende scholieren. De eerste resultaten van de campagne worden begin september gepresenteerd.

Meer informatie:
FNV Voorlichting, Richard Gielen: 020 58 16 556/ 06 26 492 693 Martine de Bruijn: 020 5816 551/ 06 23 211 121

12 mei 00 15:15