Kamervragen over certificeringsystemen land- en tuinbouw

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen17.005 vragenformulier 17 mei 2000

2990011120

Vragen van het lid Geluk (VVD) aan de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij over de talloze controle- en certificeringsystemen in de land en tuinbouw. (Ingezonden 17 mei 2000)

1

Heeft u al eens een analyse gemaakt van de hoeveelheid controle- en certificeringsystemen die in de land- en tuinbouw functioneren of eventueel op korte termijn in werking treden? Zo niet, bent u bereid dit te doen?

2

Betreft het hier een uitzonderlijk hoog aantal systemen?

3

Deelt u de mening dat het doel van bovengenoemde systemen, transparantie en veiligheid voor de consument bieden, door de enorme wildgroei juist wordt verhinderd waarmee de consument niet is gediend?

4

Vindt u het voor elke afzonderlijke boer of tuinder geen enorme last om administratie te moeten voeren, al dan niet verplicht, voor onder andere Minas, gewasbeschermingsmiddelen gebruik, Lozingenbesluit, Arbo diensten, CBS meitellingen, braaklegregelingen, dierregistratie systemen, mestafzetsystemen, productafzetsystemen, enz, terwijl deze regering toe wil naar minder last- en regelgeving?

5

Staat juist deze grote administratieve last met bijbehorende kosten voor de boer en tuinder de integratie van dergelijke systemen niet in de weg?

6

Vindt u het een taak voor de overheid om meer sturing aan te brengen in het woud van registratie- en controle systemen?

7

Vindt u het daarbij wenselijk om systemen met elkaar te integreren door toepassing van moderne elektronische communicatie technieken?

8

Bent u bereid hiertoe samen met het bedrijfsleven op korte termijn actie te nemen in alle sectoren die dit betreft?

Tweede Kamer der Staten Generaal