Wegener verkoopt Netcast, Lost Boys en Netcast fuseren

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000

Wegener verkoopt Netcast

Netcast en Lost Boys fuseren

Wegener NV, gevestigd in Apeldoorn en Lost Boys BV te Amsterdam maken bekend dat zij verwachten overeenstemming te bereiken over de verkoop van het aandelenpakket van Wegener in de Internet consultant Netcast BV. Het is de intentie van partijen om te komen tot een fusie tussen de activiteiten van Lost Boys en Netcast. Wegener verkoopt daartoe haar 80% belang in Netcast aan Lost Boys, terwijl ook minderheidsaandeelhouder Altnova haar belang in Netcast zal inbrengen.

De betaling aan Wegener zal merendeels in contanten geschieden en voor het resterende deel via de verkrijging door Wegener van een minderheidsbelang (12,5%) in de nieuwe combinatie.

Wegener behoudt hiermee een strategische positie in deze multimediale on-line ontwikkelingen, terwijl Netcast samen met Lost Boys een sterkere marktpositie realiseert waarmee een nog betere uitgangspositie voor verdere Europese expansie ontstaat.

Lost Boys BV heeft in deze markt een sterke positie verworven met toonaangevende business-to-consumer producties, zoals de website voor het televisieprogramma Big Brother, een CD/Website voor de Anne Frank Stichting en de websites voor Dommelsch Bier en O'Neill.

Netcast is met name actief op de markt voor complexe websites waarbij koppelingen met bestaande back-end systemen noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld voor Postbank, ING Bank Nederland, KPMG Nederland en de Kamers van Koophandel. Daarnaast verzorgt Netcast het merendeel van de websites van Wegener.

Lost Boys BV en Netcast BV zijn voornemens hun huidige activiteiten op de Nederlandse markt samen te voegen. De combinatie verwacht op korte termijn verdere uitbreiding in Europa te kunnen realiseren, met name door acquisities. Lost Boys BV is reeds actief op de Spaanse markt. Ook heeft de combinatie plannen om op termijn een beursgang te bewerkstelligen.

De combinatie Lost Boys/Netcast zal met gezamenlijk ruim 300 medewerkers de leidende posititie van de beide partijen op de Nederlandse markt consolideren en versterken. Lost Boys/Netcast zal ondernemingen hoogwaardige dienstverlening op het gebied van marketing, technologie en strategie voor e-commerce activiteiten leveren, en zal daarnaast actief zijn op andere terreinen van de new media markt, zoals CD-ROM's, games en formats voor bijvoorbeeld breedband interactieve televisie.

De directie van de nieuwe combinatie zal worden samengesteld uit de huidige directies van Lost Boys BV en Netcast BV.

De Sociaal Economische Raad, de betrokken vakorganisaties alsmede het vertegenwoordigend overleg en de betrokken medewerkers zijn heden van de voorgenomen transactie op de hoogte gebracht.

Wegener is de in Apeldoorn gevestigde, beursgenoteerde, onderneming in de informatie- en direct marketingindustrie. Wegener is de grootste uitgever van regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten in Nederland en is daarnaast marktleider in Nederland en belangrijke speler in West-Europa op het gebied van direct marketing.

Daarenboven ontwikkelt en exploiteert Wegener tal van internet-producten en diensten en exploiteert zij gemeentelijke informatiediensten, cartografische producten, geeft professionele en special interesttijdschriften uit, levert grafische producten en diensten en is actief op het terrein van commerciële radio en televisie.

Netcast is één van de grote full service Internet consultants in Nederland, gevestigd in Amsterdam. De onderneming is in 1995 opgericht. Wegener houdt sedert 1996 de meerderheid van de aandelen in Netcast. De klanten van Netcast bevinden zich in tal van sectoren, doch met name in de financiële markt , in welke sector de onderneming inmiddels een bijzonder sterke reputatie heeft opgebouwd. Netcast combineert ruime technologische know-how aan creatieve oplossingen, hetgeen resulteert in effectieve systemen, zoals sites waar consumenten verzekeringen afsluiten, financiële transacties afhandelen of solliciteren op een vacature. In maart 2000 telde Netcast ongeveer 90 werknemers.

Lost Boys is een toonaangevend bedrijf met ervaring in alle aspecten van new media en internet, dat innovatieve oplossingen creëert. Het bedrijf heeft een indrukwekkende lijst van klanten, waaronder Philips, Shell, KPN en Disney. Lost Boys heeft kantoren in Amsterdam en Barcelona en werkt momenteel in hoog tempo aan uitbreiding in Europa en de Verenigde Staten om uit te groeien tot een wereldwijde organisatie. Lost Boys bestaat uit drie divisies, die continu samenwerken en hun kennis en ervaring uitwisselen. De kracht van Lost Boys ligt in de combinatie van op maat gemaakte multimediaproducties door Lost Boys interactive en intensieve research & development-activiteiten van Lost Boys medialab. Het derde team is Lost Boys games. Lost Boys is opgericht in 1993 en heeft inmiddels 200 medewerkers.

Apeldoorn, Amsterdam, 17 mei 2000
Raad van Bestuur Wegener NV