Bijeenkomst Databaseclub NGI: Storage Resource Management

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000
Nederlands Genootschap voor Informatica

Mei 2000 bijeenkomst Databaseclub NGI

Op woensdag 17 mei 2000 verzorgt de Databaseclub NGI samen met VERITAS in het kantoor van VERITAS wederom een avond waarbij ook niet-leden van harte welkom zijn.

Onderwerp: Storage Resource Management voor Databases

Het programma ziet er als volgt uit:

18:00 Ontvangst met koffie en broodjes
18:30 Online Storage Management:
Disk Management; Databases op een File Systeem; Database I/O versneller; Database Replicatie; Heterogene Clusters; 19:30 Offline Storage Management:
Overzicht van de diverse Backup Methodes. Hoe kan een 1TB database binnen 30 min gerecovered worden?
20:00 Vragensessie en uitwisseling van ervaringen 20:30 Afsluiting

VERITAS heeft de Databaseclub uitgenodigd om in haar kantoor een presentatie komen bijwonen.

VERITAS Software is een strategische partner van Oracle/Sybase/Microsoft/SUN/HP/Compaq ten aanzien van de ontwikkeling van snelle en betrouwbare heterogene storage omgevingen. Zo heeft Oracle begin 1999 besloten wereldwijd volledig te standaardiseren op VERITAS Software voor de interne automatisering. Een resultaat van de strategische samenwerking tussen Oracle en VERITAS is een API die de Oracle database aanzienlijk versnelt. Tevens wordt het beheer sterk vereenvoudigd en geautomatiseerd. In deze presentatie wordt duidelijk uiteengezet wat de mogelijkheden tegenwoordig zijn binnen heterogene omgevingen.

U kunt zich voor deze bijeenkomst (inclusief koffie en broodjes) opgeven door vóór 13 mei dit per email aan Henk Schenk ( (nlschen3@ey.nl) ) of Dick Vesters ( (dvesters@nl.oracle.com) ) kenbaar te maken. De kosten voor deze avond bedragen Fl 0,-.

Locatie: Schiphol-Rijk, Tupolevlaan 28 bij VERITAS Parkeren: gratis in de parkeergarage 100 meter voor het VERITAS kantoor.

Voor meer informatie kunt U terecht bij het volgende adres: secretaris: Dick Vesters, (secr.dbc@ngi.nl) tel. 030-6698655 (werk)

Januari 2000 bijeenkomst Databaseclub NGI

Op vrijdag 28 januari 2000 verzorgt de Databaseclub NGI in het Van der Valk Hotel Leusden wederom een dag waarbij ook niet-leden van harte welkom zijn.

De presentaties van deze dag geven inzicht in praktijk gerichte oplossingen, concepten en/of technologieën die op het brede terrein van de databasetechnologie liggen.
Het programma ziet er als volgt uit:

09:00 Ontvangst en koffie
09:30 Opening door de voorzitter van de Databaseclub. 09:35 "De Waarden- en Geldstroom en het Bedrijfsmodel" presentatie door Wiger Visser van PGGM.
Een presentatie over de Besturings- en Bedrijfscyclus, de Waarden- en Geldstroom en bedrijfsprocesmodellen als afgeleide daarvan. De presentatie is geënt op het financiële bedrijf. Onderliggende principes zijn echter op iedere organisatie toepasbaar. Het bedrijfsmodel vormt het vertrekpunt voor het benoemen van de globale gegevensverzamelingen en de informatiesystemen die deze gegevensverzamelingen up-to-date houden en exploiteren. Tegen de achtergrond van de stategie van het bedrijf kunnen vervolgens prioriteiten worden toegekend voor het ontwikkelen of uitbouwen van bepaalde databases en informatiesystemen.
11:00 Koffie
11:15 Presentatie "Teradata Object Relational and Massive Parallel Processing" door Huub Hillege van NCR Engineering. Deze presentatie gaat in op het Object-relationele mogelijkheden van Teradata. Tevens worden de nieuwe mogelijkheden van de Massive Parallelle processing besproken waardoor o.a. distributie en gebruik van gegevens over diverse nodes en hardware mogelijk wordt. 12:45 Lunch
14:00 Presentatie "Object Relational heeft de/dit toekomst !?" door Dick Vesters van Oracle.
Deze presentatie gaat met name in op de gebruiksmogelijkheden die het OO-model binnen de Oracle database omgeving biedt. Vragen zoals 'welke relatie heeft OO-model met multimedia en Java?' worden beantwoord. 15:30 - 15:45 u Afsluiting door de voorzitter.

U kunt zich voor deze bijeenkomst opgeven door vóór 13 januari een e-mail te sturen naar:
Penningmeester: Henk Schenk, e-mail: (nlschen3@ey.nl) tel. werk: 010-4074539
Voorzitter: Rogier Dijk, e-mail: (dijkrogi@iquip.nl) De kosten voor deze dag (inclusief koffie, lunch) bedragen fl 50,- die ter plaatse voldaan kunnen worden.
Voor meer informatie kunt u terecht bij bovengenoemde personen.
Plaats: Van der Valk hotel te Leusden (zie routebeschrijving).

De Databaseclub NGI is als kleine groep al 29 jaar actief in het verzamelen en onderling uitwisselen van kennis op het gebied van databases. De leden zijn afkomstig o.a. uit het bedrijfsleven, de overheid, adviesbureaus en leveranciers van hardware en software. De leden komen drie keer per jaar bijeen. De presentaties op deze bijeenkomsten zijn uitvoerig en worden gekenmerkt door de open discussie waarbij kennisoverdracht centraal staat.

Pagina laatst bijgewerkt op 8 mei 2000.

Reacties over de Databaseclubpagina's zijn welkom bij Databaseclub WebMaster

© Databaseclub 1999-2000.