Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 17-05-2000 Politieberichten van dinsdag 16 mei (13.00 uur) tot en met woensdag 17 mei (07.00 uur)

Goutum: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 12.15 uur vond op de Wergeasterdyk een aanrijding plaats tussen een personenauto en een overstekend kind. Een driejarig meisje uit Goutum stak plotseling vlak voor een personenauto, die werd bestuurd door een 34-jarige vrouw uit Wergea, de weg over. De bestuurder kon het kind niet meer ontwijken. Het meisje werd per ambulance overgebracht naar het MCL-Zuid.

Lemmer: elektrocutie
Dinsdag omstreeks 12.00 uur kwam er een melding binnen dat op een schip, dat lag afgemeerd aan de Willemskade, een man in het ruim was gevallen. Op een gegeven moment horen de buren dat de man een schreeuw geeft, omdat dit wel vaker gebeurt, wordt daar geen acht opgeslagen. Als ze kort daarop weer een schreeuw horen, gaan zij kijken en zien dan dat de man, de 42-jarige Sake Visser uit Lemmer, languit in het motorcompartiment ligt. Ook zien ze wat vonkjes spatten. De buurman trekt dan de stekker uit het stopcontact. De heer Visser heeft zich zelf op een of andere manier onder stroom gezet. Het slachtoffer wordt ter plaatse nog gereanimeerd, doch dit mocht niet meer baten.
Winsum: autobrand
Dinsdag omstreeks 08.30 uur reed een 49-jarige inwoner van Tjerkwerd met zijn auto over de Froonackerdyk onder Winsum. Plotseling vatte de auto vlam en ondanks dat de brandweer van Mantgum ter plaatse kwam, kon niet voorkomen worden dat de auto volledig uitbrandde. De oorzaak van de band is niet bekend.

Sneek: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 16.40 uur werd bij de V en D aan het Schaapmarktplein een 39-jarige inwoner uit Sneek aangehouden. De man had een jas gestolen met een winkelwaarde van f 79.-. De man werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden. De jas ging terug naar de winkel
Sneek: woninginbraak
Dinsdag tussen 10.00 en 14.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Albardastraat. Door verbreking van een bovenraam aan de achterzijde kwam men de woning binnen. Uit de woning werd een videorecorder weggenomen, alsmede 155 cd's. De eigenaresse, een vrouw van 41 jaar, heeft aangifte gedaan.

Twijzelerheide: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 14.45 uur werd bij de Schlecker-vestiging aan de Bjirkewei een winkeldiefstal gepleegd. De verkoopster, een 44-jarige vrouw uit Zwaagwesteinde, sprak de winkeldief aan, die daarop direct de benen nam. Door een Duitse medewerker van Schlecker, die deze dag toevallig in de winkel was, werd te voet de achtervolging ingezet, doch de winkeldief was sneller. Tijdens zijn vlucht verloor de dief wel zijn spijkerjasje en daarin zat de gehele buit, bestaande uit scheermesjes, tandpasta, luchtverfrissers en nageltang, verstopt. De totale waarde van het ontvreemde bedroeg f 119,67. De goederen zijn teruggegeven aan de verkoopster

Heerenveen: gevallen fietster
Dinsdag omstreeks 16.00 uur fietste een 18-jarig meisje over de Trambaan. Op een gegeven moment blokkeerde het voorspatbord (zat al een tijdje los) het voorwiel. Het gevolg hiervan was dat het meisje kwam te vallen en hierbij letsel opliep aan de knie. Zij is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. Na behandeling kon zij naar huis. Ze moet rust houden.
Franeker: dodelijke aanrijding
Dinsdag omstreeks 17.40 uur vond op de afrit van de Rijksweg A 31 met de Hertog van Saxenlaan een aanrijding plaats tussen een personenauto en een motor. De bestuurster van de personenauto, een vrouw van 57 jaar uit Franeker, kwam met haar auto vanaf de afrit en verleende geen voorrang aan de bestuurder van een motor, een man van 20 jaar uit Sexbierum, die over de Hertog van Saxenlaan deze kruising naderde. De motorrijder Rudolf Goudberg overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. De bestuurster van de auto zat bekneld in haar voertuig en is door de brandweer uit de auto gehaald. Zij is met een bekkenfractuur en armwond naar het MCL-Zuid vervoerd.
Donkerbroek: dodelijke aanrijding
Dinsdag omstreeks 20.15 uur vond op de B-weg van de Provinciale weg N 381 een aanrijding plaats tussen een shovel en een fietster. De shovel reed met daarachter gekoppeld twee aanhangwagens in de richting Donkerbroek. De shovel werd bestuurd door een 19-jarige inwoner uit Jubbega. In dezelfde richting reed een fietster. De fietster, de 50-jarige Roelie Klooster, keek achterom en zag de shovel naderen. Zij stuurde naar rechts en de shovel ging naar links om haar in te halen. Als de shovel naast haar rijdt, komt de vrouw ten val en komt onder de tweede aanhangwagen terecht. De bestuurder van de shovel heeft in eerste instantie niets van de aanrijding gemerkt en wordt door een tegemoetkomende tractorbestuurder gewaarschuwd. De vrouw overleed ter plaatse.

Leeuwarden: overval cafetaria
Dinsdag omstreeks 22.45 uur vond een overval plaats op het cafetaria aan de Schrans. Omstreeks bovengenoemde tijd kwam een man het cafetaria en bestelde een patatje oorlog. Er zijn geen bezoekers in het cafetaria. Plotseling springt de man over de balie en komt tegenover de medewerkster, een vrouw 43 jaar uit Leeuwarden, te staan. De overvaller heeft een mes in zijn hand en houdt dat in haar richting en eist dat de kassa wordt geopend. Als dit gebeurt, grist hij het papiergeld uit de kassa en stopt dit in een blauwe plastic tas. Verder pakt hij nog van het keukenblok een plastic bakje met 5-gulden muntstukken en een groen metalen geldkistje. Ook dit doet hij in de plastic tas. Daarna loopt de overvaller het cafetaria uit. Het signalement van de overvaller, een man van 17 20 jaar, bruine huidskleur, kort zwart haar, donker ogen, hij droeg een wit nylon jack met zwarte biezen op de mouwen en hij sprak Nederlands. De recherche heeft de zaak in onderzoek.

Gorredijk: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.00 uur werd op de Jodocus Heeringastraat een automobilist gecontroleerd. De bestuurder, een man van 55 jaar uit Gorredijk, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 455 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272