Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Woensdag 17 mei 2000

Dagelijkse persberichten

Sint Annen: motorrijder zwaar gewond bij botsing; getuige gezocht Bij een verkeersongeval op de Bedumerweg bij Sint Annen is gistermorgen omstreeks 8.30 uur een 38-jarige motorrijder uit Ten Boer zwaar gewond geraakt. Hij is met onder meer nekletsel en een beenfractuuur overgebracht naar het ziekenhuis. De man haalde rijdende in de richting van de Eemshavenweg, een personenauto in, waarna hij een tweede personenauto zou inhalen. Op dat moment kwam een personenauto vanuit tegengestelde richting, waar de motorrijder frontaal op botste. De automobilist een 31-jarige inwoner van Loppersum raakte daarbij ook gewond. Hij is met nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis. De bestuurder van de tweede personenauto heeft mofgelijk van de botsing niets opgemerkt en is doorgereden. De politie verzoekt deze zich te melden bij de politie in Uithuizen tel. 050 5997300. De beide voertuigen raakten totaal vernield.

Midwolde: inbraak werkplaats
In de nacht van maandag op dinsdag is er ingebroken in een werkplaats op het opslagterrein van rijkswaterstaat aan de Pasop bij Midwolde. Men is binnengekomen door de glaslatten te verwijderen van een raam. Vermist worden twee autotelefoons.

Garmerwolde: botsing meerdere autos
Bij een botsing ter hoogte van een inrit op de Provincialeweg bij Garmerwolde zijn gistermiddag drie autos flink beschadigd geraakt. Een 79-jarige Fransman (Toulouse) wilde de inrit inrijden en bracht daartoe zijn snelheid terug. Dit werd niet opgemerkt door de achter hem rijdende automobilisten, respectievelijk een 36-jarige inwoner van Delfzijl en een 34-jkarige inwoner van Loppersum, die vervolgens achter op de auto van de Fransman en op elkaar botsten. Niemand raakte gewond. De laatste twee autos zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.
Snelheidscontroles
Bij een snelheidscontrole op de Provincialeweg bij Garmerwolde zijn gistermorgen 267 voertuigen gecontroleerd op een weggedeelte waar maximaal 80 km/u was toegestaan. In totaal reden 15 voertuigen te snel. De hoogst genoteerde reed 100 km/u. Bij Ten Post werden op dezelfde weg even later 435 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 31 te hard. De hoogst gemeten snelheid was hier 105 km/u waar eveneens maximaal 80 mocht worden gereden.

Winsum: duopassagier gewond
Een 15-jarige inwoonster van Winsum brak gistermiddag haar been toen ze als duopassagier van een bromfiets betrokken raakte bij een botsing met een personenauto, bestuurd door een 40-jarige dorpsgenoot. Het ongeval gebeurde op de Oosterstraat in haar woonplaats, waar de 16-jarige bromfietsster, eveneens uit Winsum, door onbekende oorzaak in botsing kwam met de auto. Het 15-jarig meisje is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Groningen:

Plantsoenactie
De politie heeft dinsdagmiddag weer een grote controle uitgevoerd op de overlast veroorzakers in het Noorderplantsoen. Er werden vier en veertig aanwezigen gecontroleerd. Een kleine gebruikers hoeveelheid aan drugs werd aangetroffen. Wel bleken vijf bezoekers in het opsporingsregister te staan voor openstaande boetes of straffen. Twee verdachten werden aangehouden voor diefstal of heling van een gestolen fiets. Er werden ruim twintig politiemensen ingezet. De controle past in het gericht toezicht op de overlast in het plantsoen.
Vernieling taxi
Een tot nu toe onbekende man werd afgelopen nacht op de Grote Markt aangehouden De verdachte trapte in zijn dronkenbui een deuk in een taxi. Toen agenten de man wilden aanhouden verzette hij zich hevig en uitte hij beledigingen naar de politiemensen. De verdachte is ingesloten in een dronkemanscel. Hij zal worden gehoord voor vernieling en beledigingen.

Wisseltruc
Een 49-jarige medewerkster van een winkel aan de Kajuit werd gistermiddag slachtoffer van een wisseltruc. Een ongeveer 25-jarige man kwam de winkel binnen om zogenaamd geld te wisselen. De vrouw vertrouwde het verhaal van de verdachte niet toen hij zei het wisselgeld alvast te willen voor hij een bankbiljet van vijftig gulden kon geven. Toen de vrouw hier niet op inging deed de verdachte een greep in de openstaande kassala en verdween met enkele tientjes. De verdachte kon niet meer worden achterhaald.

Knieletsel
Een 40-jarige stadjer liep dinsdagmiddag een gecompliceerde beenbreuk en knieschijfletsel op. Het slachtoffer passeerde de auto van een 59-jarige Groninger, toen deze plotseling de deur opende. Hierdoor botste het slachtoffer tegen de openslaande deur, waarbij hij met zijn fiets ten val kwam. Het slachtoffer werd open genomen in een ziekenhuis.

Diefstal kleding
Op de Grote Markt heeft de politie een 40-jarige man uit Groningen aangehouden. De verdachte nam uit een marktkraam enkele broeken weg. De eigenaar wist de verdachte echter te achterhalen en over te dragen aan de politie. In het politiebureau bleek dat de verdachte nog zes weken straf te goed had. Hij werd na verhoor overgedragen aan de parketpolitie.

Joyriding
Op het Zuiderpark hield de politie dinsdagavond een 19-jarige stadjer aan. Agenten zagen de man rijden in een auto, terwijl zij wisten dat hij geen rijbewijs had. Op het Zuiderpark moest de verdachte stoppen voor een verkeerslicht, waarna hij kon worden aangesproken. De auto bleek hij zonder toestemming van de eigenaar te hebben weggenomen. Bovendien was de auto niet verzekerd De verdachte kreeg een proces verbaal. De auto is in beslag genomen.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie 050 5995010