SP: grootte klauwen alleen maakt Kamer nog geen leeuw

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000
Den Haag, 17 mei 2000

Naar aanleiding van derde woensdag van mei:

De SP-fractie in de Tweede Kamer is blij met het nieuwe instrument ter controle van het kabinet. Vertrouwen is goed, maar controle is beter, zeker onder Paars. Toch zal de echte waarde van de Dag des Oordeels pas in de toekomst blijken. Immers, de klauwen mogen dan langer zijn...alleen daarmee is de Kamer nog geen leeuw.

De SP hoopt dat 'de derde woensdag' geen accountantsdag wordt, maar een 'dag' waarop de vraag of het kabinet zich aan haar beloften houdt, centraal staat. Deze jaarlijkse controle mag naar de mening van de SP niet ten koste gaan van het onvervreemdbare recht van alle individuele kamerleden om te allen tijde bewindslieden ter verantwoording te roepen.

'Woensdag-Gehaktdag' vindt de SP een niet juiste benaming voor 'de derde woensdag'. Een Dag des Oordeels is het wel, maar of er van bewindlieden 'gehakt' gemaakt wordt staat op voorhand natuurlijk niet vast. Ten eerste hebben bewindslieden altijd de mogelijkheid te wijzen op verzachtende omstandigheden: de weerbarstige werkelijkheid, de moeilijke bestuurlijke praktijk, de te lage budgetten, het uitgavenkader, 'vanaf vandaag zal het beter gaan'. Wie zal de kwaliteit van een bewindspersoon willen beoordelen op basis van één kwantitatief gegeven? Ten tweede. Reeds nu heeft de Kamer voldoende middelen om het dualisme te praktiseren. Toch gebeurt het niet. Wel zien we een gedetailleerd Regeerakkoord, Torentjesoverleg en andere informele overleggen tussen de coalitiepartijen, de wil de eigen bewindspersonen uit de wind te houden, de sorry-democratie. De lengte van de klauwen bewijst niet dat we hier te maken met een leeuw; misschien is het wel een olifant. De toekomst zal het leren.

Meer informatie:
Jan Marijnissen 06-51212339