Sterke omzet- en winstgroei HP

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000
Hewlett-Packard persbericht

STERKE OMZET- EN WINSTGROEI HP

Amstelveen, 17 mei 2000 - Computerfabrikant Hewlett-Packard realiseerde over het tweede kwartaal van fiscaal 2000 een omzetgroei van 15% en een winstgroei van 17%. Ontdaan van valuta-effecten bedroeg de omzetgroei ook 17%. De netto-omzet over het kwartaal (eindigend op 30 april) bedroeg 12,0 miljard dollar en de nettowinst 899 miljoen dollar. De resultaten van het uit HP verzelfstandigde Agilent zijn niet in deze cijfers meegenomen.

Carly Fiorina, President en CEO van HP, wees bij de presentatie van de kwartaalcijfers met name op de resultaten in de PC-markt, waar een volumegroei van 57% werd gerealiseerd (ten opzichte van het marktgemiddelde van 20%), de markt voor zogenoemde notebook computers die 180% groeide en de markt voor consumentenproducten die een groei van 30% te zien gaf. Ook het beleid van HP ten aanzien van e-services droeg volgens Fiorina bij aan de goede resultaten.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent is HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

Een uitgebreide Amerikaanse versie van dit bericht is beschikbaar via www.hp.com en via NewsDesk www.newsdesk.com