Reactie CDA op ramp Enschede

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000

Reactie vice-fractie-voorzitter Ank Bijleveld-Schouten op de ramp in Enschede

Vice-fractie-voorzitter Ank Bijleveld-Schouten in reactie op de ramp in Enschede: "Verschrikkelijk om te zien wat de ravage is in Enschede. Onze gedachten en ons medeleven gaan uit naar de slachtoffers en nabestaanden.
Het is moeilijk voor te stellen wat de betrokken inwoners van Enschede kwijtgeraakt zijn; mensen hebben vrienden en/of familie verloren en zeer velen hebben huis en bezittingen verloren. Gedeeltelijk of volledig. Alle inspanningen moeten nu gericht zijn op de hulpverlening. Op het vaststellen en de berging van het aantal dodelijke slachtoffers. Op het verkrijgen van duidelijkheid over de lijst van vermisten. Op het onderbrengen van mensen die hun huis kwijtgeraakt zijn of hulp nodig hebben bij het herstel van hun woning. De landelijke overheid moet de gemeente Enschede te hulp komen waar dat kan. Enschede kan deze ramp niet aleen verwerken. Er zal een diepgaand en onafhankelijk onderzoek moeten komen naar de oorzaak van de ontploffing van de vuurwerkfabriek en alle vragen die er zijn over de afgegeven vergunningen."