SVB brengt uitvoeringskosten AOW structureel op lager niveau

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000

SOCIALE VERZEKERINGSBANK

SVB brengt uitvoeringskosten AOW structureel op lager niveau
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is er de afgelopen jaren in geslaagd de uitvoeringskosten van de AOW structureel op een lager niveau te brengen. Bedroegen de kosten in 1995 bijvoorbeeld nog f 121,-- per AOW-klant, in 1999 waren deze kosten gedaald tot f 97,--. Deze daling heeft behalve met het schaalvoordeel -het aantal AOW-gerechtigden is in die periode met bijna 120 duizend gestegen tot 2,3 miljoen- te maken met de inzet van informatietechnologie in samenhang met kostenbewuste bedrijfsvoering. Dit staat in het jaarverslag van de SVB over 1999 dat vandaag is verschenen.

Een van de grote aandachtspunten in 1999 was de reorganisatie. Verhoging van de efficiency en verbetering van de dienstverlening vormden de belangrijkste redenen om de 22 districtskantoren om te vormen tot negen vestigingen. Inmiddels zijn de nieuwe panden van de SVB in Breda, Deventer, Groningen, Leiden, Nijmegen, Roermond en Zaanstad gereed. De nieuwbouw in Rotterdam en Utrecht wordt begin 2001 voltooid. Momenteel is het hoofdkantoor onderwerp van onderzoek waarbij vooral wordt gelet op de besturing van de totale SVB en op de effectiviteit en efficiency van het hoofdkantoor.

In het jaarverslag zijn diverse interviews opgenomen met personen die een bepaalde relatie met de SVB hebben: klanten, opdrachtgevers, kamerleden, de president-directeur, een bestuurslid en medewerkers. Ook personen die als opinieleider een belangrijke rol vervullen in de discussie over de toekomst van de AOW zijn geïnterviewd. Zo spreken PvdA-kamerlid Jan van Zijl en hoogleraar Economie aan de Universiteit van Groningen Flip de Kam zich uit over het AOW Spaarfonds dat in 1997 is opgericht. 'Er is op dit moment absoluut geen reden om te denken dat Nederland de gevolgen van de vergrijzing straks niet aankan', aldus Van Zijl. 'Als we in het afgesproken tempo doorgaan zit er in 2020 maar liefst 250 miljard gulden in het fonds.' De Kam heeft daar een andere mening over: 'De rol van de overheid lijkt zich steeds vaker te beperken tot het garanderen van sobere basisarrangementen als het gaat om het ouderdoms- of nabestaandenpensioen. Het AOW Spaarfonds biedt bovendien geen enkele oplossing om het simpele feit dat dit fonds niet meer dan een vordering heeft op de overheid.'

In 1999 heeft de SVB aan ruim 4,4 miljoen klanten een pensioen of uitkering verstrekt. Alles bij elkaar was daarmee een bedrag gemoeid van ruim 51 miljard gulden. De SVB staat vooral bekend als uitvoerder van de Algemene Ouderdomswet, de Kinderbijslagwet en de Algemene nabestaandenwet. Daarnaast is de SVB ook verantwoordelijk voor de uitvoering van kleinere wetten en regelingen zoals de Regeling tegemoetkoming onderhoudskosten gehandicapte kinderen (TOG), de Regeling persoonsgebonden budget verpleging & verzorging en de verstandelijk gehandicaptenzorg (PGB), de Remigratiewet en de FVP-bijdrageregeling. Sinds januari van dit jaar is de SVB bovendien verantwoordelijk voor de uitvoering van de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS).

Noot,

Noot voor redacties