Dow Terneuzen wint VNCI Responsible Care-prijs 2000

index persberichten

Innovatief samenwerkingsverband voor waterproductie

DOW TERNEUZEN WINT VNCI RESPONSIBLE CARE-PRIJS 2000

LEIDSCHENDAM/ROTTERDAM, 17 mei 2000 - Dow Benelux NV in Terneuzen heeft de Responsible Care prijs van de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) gewonnen. Dat is vandaag bekend gemaakt tijdens de jaarvergadering van de VNCI in Rotterdam. De prijs is door de nieuwe voorzitter, dr. C.A. Linse, overhandigd aan J. Cavanagh, voorzitter van de raad van bestuur van Dow Benelux.
Dow wint de prijs voor het project 'Innovatie in Watervoorziening', in samenwerking met Delta Nuts en USF Benelux. Het project is een uitstekend voorbeeld van hoe milieu en economie hand in hand kunnen gaan. Een duidelijk meetbaar positief milieu-effect wordt gerealiseerd, terwijl kosten worden bespaard. De regionale uitstraling en de ruime mate waarin over het project is gecommuniceerd in geheel Zeeuws-Vlaanderen spraken de jury aan, omdat dit voorbeelden zijn van een brede aanpak van Responsible Care.

Met de innovatieve modernisering van haar totale watervoorziening (koel-, proces-, demi-, hooggezuiverd- en afval-) en de oprichting van een speciaal samenwerkingsverband voor de waterproductie, heeft Dow Benelux een inspirerend voorbeeld gesteld van een nieuwe stijl in geïntegreerd watermanagement in de chemische industrie. Door de grote schaal waarop dit project is opgezet en de toepassing van geavanceerde technologieën wordt een aanzienlijke hoeveelheid energie (85-90%) bespaard. Daarnaast wordt minder water gebruikt en hoeft minder water te worden gezuiverd. Zestig procent van het hoogwaardige demiwater is geproduceerd uit gebruikt koelwater uit de Westerschelde. Hergebruik van water betekent een lozingsvermindering op de Westerschelde van ongeveer 3 miljoen m3 per jaar. Met het project is een totale investering van NLG 100 miljoen gemoeid.

Eervolle vermeldingen
Eervolle vermeldingen voor de Responsible Care-prijs werden toegekend aan DuPont Nederland BV uit Dordrecht en Hercules BV uit Middelburg. DuPont ontving de vermelding voor het project '6 miljoen ton CO2 equivalentreductie'. Met de bouw van een nieuwe installatie realiseert het bedrijf een aanzienlijke bijdrage aan de Nederlandse broeikasgas-reductiedoelstelling. Deze reductie is vergelijkbaar met de CO2-uitstoot van een stad als Amsterdam. Hercules werd beloond voor zijn inspanningen om het binnenlandse transport te verplaatsen van de weg naar de binnenvaart. Het wegvervoer op de route Rotterdam-Middelburg is daarmee met totaal 8,5 miljoen tonkilometers per jaar afgenomen.
Responsible Care
De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie stelde vorig jaar de Responsible Care-prijs in om haar leden nog meer te stimuleren de resultaten van het Responsible Care-programma te verbeteren. De prijs is een impuls om scherp te blijven en de prestaties op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid voortdurend te verbeteren. De inzendingen zijn beoordeeld door een onafhankelijke jury die, onder voorzitterschap van dr. P. Winsemius, bestaat uit vertegenwoordigers van overheid, milieubeweging en chemische bedrijven. De inzendingen worden beoordeeld op hun uitzonderlijke prestatie en de inspirerende werking voor andere bedrijven.

De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) behartigt de collectieve belangen van de chemische industrie in Nederland. De chemische bedrijfstak is één van de pijlers van de Nederlandse economie. De sector is goed voor een omzet van circa NLG 60 miljard en is binnen de Nederlandse industrie verantwoordelijk voor circa 10% van de werkgelegenheid, 15% van de productie, 20% van de export, 25% van de investeringen en 30% van de speur- en ontwikkelingsuitgaven.