Speech president Nederlandsche Bank bij Jaarverslag 1999

De Nederlandsche Bank NV
Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting

Inleiding van de president t.b.v. de persconferentie Jaarverslag 1999

Het gaat goed met de wereldeconomie. In 1999 kwam de bbp-groei uit op 3%, hoger dan verwacht. Toch zijn er in dit beeld ook de nodige risico's en onzekerheden. De motor van de zich uitzonderlijk ontwikkelende Amerikaanse economie - tevens de motor van de wereldeconomie - dreigt geleidelijk oververhit te raken. Zuidoost-Azië heeft zich snel van de financiële crisis hersteld, maar het bleef kwakkelen in Japan. De eerste helft van 2000 ziet er echter hoopvol uit.

Het gaat ook steeds beter met Europa. In 1999 kwam de bbp-groei uit op 2,3%. Dat lijkt weinig gezien de groei van 3% van de wereldeconomie. De groei van de Europese economie is in de loop van 1999 echter fors aangetrokken. Voor dit jaar wordt een solide groei van 3 tot 3,5% verwacht. De vooruitzichten voor Europa zijn dus rooskleurig, zeker wanneer de structurele hervormingen worden voortgezet en de vernieuwing van de economie, zoals die in de Verenigde Staten plaatsvindt, ook in Europa vaste voet aan de grond krijgt. Er is geen reden om te veronderstellen dat de ICT-trein Europa niet zou aandoen, als Europa zich goed op de komst van deze trein voorbereidt. De externe waarde van de euro ten spijt, kan Europa terugkijken op een succesvol eerste jaar van de muntunie. In de eerste plaats zijn en blijven de vooruitzichten voor prijsstabiliteit in het eurogebied gunstig. Niet in de laatste plaats mogelijk gemaakt door het succes van de ECB: wie had twee of drie jaar geleden kunnen denken dat de invoering van de euro zo soepel zou verlopen? Daarnaast is de kwetsbaarheid van Europa voor externe schokken, zoals de Azië-crisis, als gevolg van de Europese monetaire unie ontegenzeggelijk afgenomen.

Goed, beter, best: in Nederland gaat het zelfs bijna tè goed. De Nederlandse economie is in de langste opgaande conjunctuurfase sinds 50 jaar, ook als gevolg van het te gelde maken van vermogenswinsten door consumenten. In 1999 gaat het dan naar ruwe schatting om NLG 10 miljard (1,25% bbp). In zekere zin is onze situatie vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Inmiddels moet het verkeerslicht van groen op oranje worden gezet. Om oververhitting van de economie te voorkomen, moeten in de eerste plaats geen verdere budgettaire impulsen worden gegeven dan die waartoe reeds is beslist, dat wil zeggen meevallers bij de inkomsten laten neerslaan in een vermindering van de staatsschuld. In de tweede plaats is een matige loonontwikkeling gewenst. Bij zelfs zo'n loonontwikkeling zal door het belastingplan 2001 de gemiddelde koopkracht met 4% of meer toenemen, dat wil zeggen een forse stimulans aan de consumptie worden gegeven.

Velen zien in het nieuwe millennium ook de start van een 'nieuwe economie'. De ontwikkelingen op het terrein van ICT zullen ongetwijfeld grote invloed hebben op de prestaties van de wereldeconomie, maar er is geen enkele aanwijzing dat economische wetmatigheden fundamenteel anders zijn geworden. Daarom, en eveneens om het maximale profijt uit de zich vernieuwende economie te kunnen trekken, moet worden voortgegaan met het structurele hervormingsbeleid (verdere verbetering van de werking van de arbeidsmarkt, met name maatregelen gericht op de aanbodkant, en sommige productmarkten). Daarom ook zal de beleidsvoering gericht moeten blijven op evenwichtige macro-economische verhoudingen in de wereld (lage inflatie, meer evenwichtige betalingsbalansverhoudingen). We mogen onze zegeningen tellen, maar moeten ervoor waken de realiteit niet uit het oog te verliezen.