Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 17-05-2000 Politieberichten van woensdag 17 mei (07:00 - 13:00 uur)

Regio: stormschade
Dinsdagavond tussen 19.15 en 20.00 uur trok een onweer over het Friese land. In deze onweersbuien kwamen hevig rukwinden voor. Dit had tot gevolg dat bij de meldkamer van de politie Friesland nogal wat meldingen binnen kwamen over omgewaaide bomen. Door de brandweer en gemeentewerken werden de bomen van het wegdek verwijderd. Dit was het geval in Bolsward, Haskerdijken, Lemmer, Drachten, Nij Beets, Munnekeburen, Wijckel en Hemelum. In Lemmer en Nij Beets kwamen de bomen op een auto terecht, die daardoor totaal werd vernield. In Makkum waaide een tuinhuisje om en beschadigde een tweetal geparkeerde personenwagens. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
Heerenveen: diefstal kunstkoeien
In het kader van Simmer 2000 waren twee kunstkoeien geplaatst in een weiland aan de Rijksweg A 7 onder Heerenveen. De kunstkoeien waren eigendom van het International Business Park Friesland. Tussen donderdag 11 mei en zondag 14 mei zijn de twee koeien aldaar weggenomen. Een 46-jarige inwoner van Drachten, heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.

Twijzel: politieman onderuit
Dinsdag omstreeks 13.50 uur reed een 39-jarige politieman met de motor over de Wedzebuorren. Aldaar wilde hij een bromfietsbestuurder controleren, die te snel reed. Bij het zien van de politie ging de bromfietsbestuurder er vandoor. Op een stopteken werd niet gereageerd. Ter hoogte van de Optwizel stak de bromfietser vanaf het fietspad de rijbaan over en probeerde aan de andere kant van de rijbaan te ontkomen. De motoragent reed op dat moment naast de bromfietsbestuurder en kreeg toen een duw van deze bestuurder. De motoragent kwam toen met zijn motor tot stilstand tegen een geparkeerde auto en ook de bromfietsbestuurder kwam ten val. Toen de motoragent zijn collegea wilde waarschuwen, zag de jongen kans om er vandoor te gaan. Hij kon later in zijn ouderlijke woning worden aangehouden. Het bleek dat de bestuurder 15 jaar was en derhalve nog niet met een bromfiets op de openbare weg mocht rijden. Hij had de bromfiets in een onbewaakt ogenblik thuis weggepakt. De politiemotor, evenals de geparkeerde auto liepen, schade op. Tegen de jongen is proces-verbaal opgemaakt.

Lemmer: bedreiging buschauffeur
Dinsdag omstreeks 17.15 uur stapte in Sneek een onbekende man in de bus, lijn 42 van Sneek naar Emmeloord. Bij het instappen ontstond gelijk al enig gedoe met de chauffeur, een 42-jarige man uit Luttelgeest, over de strippenkaart en het abusievelijk teveel afstempelen van strippen. In Spannenburg kregen de buschauffeur en de man weer ruzie. De buschauffeur werd uitgescholden en beledigd. Dit ontaardde bijna in een worsteling. De zaak werd min of meer gesust door een andere buspassagier. De reis werd voortgezet richting Lemmer en in Follega ging de verdachte vlak bij de buschauffeur staan, waardoor het uitzicht van de chauffeur werd belemmerd en ook schold hij tot aan Lemmer de chauffeur uit en bedreigde hem met de dood. In de Parkstraat in Lemmer wilde de verdachte de bus verlaten en toen de deur niet snel genoeg openging, spuugde hij naar de chauffeur. De chauffeur was inmiddels zo kwaad geworden, dat hij de verdachte te lijf wilde gaan, die pakte daarop een steen en wilde de chauffeur daarmee slaan. De vechtpartij kon door ingrijpen van een passagier worden voorkomen. Wel heeft de verdachte met de steen een ruit van de bus beschadigd. De buschauffeur heeft aangifte gedaan. De verdachte is vermoedelijk wel bekend en moet door de politie nog worden gehoord.
Boelenslaan: eenzijdig ongeval
Woensdag omstreeks 00.15 uur kwam er een melding binnen dat op het fietspad van It Jachtfjild onder Boelenslaan een bromfietsbestuurder onderuit was gegaan. De man, een 61-jarige inwoner uit Harkema, was door onbekende oorzaak van zijn bromfiets gevallen, maar misschien had het ermee te maken, dat de man stevig had gedronken. Gezien de alcohollucht hem op straat niet laten blazen, maar hem direct meegenomen naar het bureau. Aan het bureau weigerde de man alle medewerking. Hij kreeg een rijverbod voor 24 uur.
Boksum: aanrijding gewonde
Woensdag omstreeks 00.05 uur vond een eenzijdig ongeval plaats op de Westergoawei onder Boksum. Een autobestuurder, een man van 25 jaar uit Oosterend, kwam uit de richting Bolsward en reed in de richting Leeuwarden. De bestuurder remde af voor een overstekende haas en verloor de macht over het stuur. Hij kwam in botsing met een verkeersbord van het verkeersveiligheidsproject Fryske Diken. Daarna kwam hij in de sloot naast de weg tot stilstand. De bestuurder is overgebracht naar het MCL-Zuid. Hoe de haas het er heeft afgebracht, is niet bekend.

Drachten: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 08.25 uur vond op de Langewyk een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De fietser, een jongen van 17 jaar uit Burgum, kwam vanaf het fietspad Ureterpvallaat en wilde de rijbaan van de Langewyk oversteken en zag daarbij een auto, die bestuurd werd door een 44-jarige man uit Drachten, over het hoofd. De jongen is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten en kon na behandeling naar huis.

Katlijk: aanrijding met gewonde
Vanmorgen omstreeks 07.55 uur vond op de Houtlaan een aanrijding plaats tussen een bromfiets en een personenauto. De autobestuurder, een man van 68-jarige inwoner uit Nieuwehorne, reed vanaf zijn erf de rijbaan van de Houtlaan op en zag daarbij een bromfietsbestuurder, een jongen van 16 jaar uit Nieuwehorne, over het hoofd. De jongen is met vermoedelijk een gebroken been overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Bureau voorlichting en PR, telefoon 058 880 8272