Antwoord Kamervragen over Amerikanen in Soesterberg

Datum nieuwsfeit: 17-05-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over beeindiging gebruik door amerikaanse luchtmacht vliegbas is soesterberg

Gemaakt: 17-5-2000 tijd: 15:49

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

17 mei 2000 2000

Onder verwijzing naar de bovenstaande brief bied ik u hierbij aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Van den Doel.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

H.A.L. van Hoof

Bijlage bij de brief van de Staatssecretaris van Defensie

d.d. 17 mei 2000, nr. D 2000001712

Antwoorden op vragen van het Tweede-Kamerlid Van den Doel (VVD) (2990010350).

1. Ja.

2,3. Over dit onderwerp is op 4 mei jl. formeel mondeling van VS-zijde vernomen dat de COB-status komt te vervallen. Toegezegd is dat dit zo spoedig mogelijk schriftelijk zal worden bevestigd.

4. Nu de COB-status zal vervallen, komt het aantal voor de Amerikaanse jachtvliegtuigen gereserveerde vliegbewegingen te vervallen. Een onderzoek zal worden gestart om te bezien welke aanpassing aan de geluidszonering mogelijk is.

Omdat de vliegbasis onveranderd opengesteld blijft, dienen de voor openstelling benodigde en reeds bestaande faciliteiten te worden gehandhaafd. Het merendeel van de voor de US Air Force aanwezige faciliteiten en infrastructuur heeft na het vertrek van de Amerikaanse eenheid een herbestemming gevonden.

5. Vliegbasis Soesterberg blijft de thuisbasis van twee transporthelikoptersquadrons. Na het wegvallen van de COB-taak blijft Soesterberg een reserve-vliegveld voor Nederlandse F_16's.

6. Aan klein onderhoud is de afgelopen 5 jaar in totaal ca. M¦ 5 uitgegeven. De benodigde fondsen zijn ten laste gekomen van de begroting van de VS. Aan investeringen voor diverse projecten heeft de KLu een bedrag van M¦ 12,2 uitgegeven. Dit betreft voorfinancieringen die door de NAVO worden terugbetaald. Van dit bedrag is inmiddels M¦
3,4 aan de KLu terugbetaald.

Tweede Kamer der Staten Generaal