Akkoord eerste cao Kinderopvang na lang onderhandelen

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000

WISSENRAET EN VAN SPAENDONCK

AKKOORD EERSTE CAO KINDEROPVANG

Akkoord eerste CAO Kinderopvang

Tilburg, 18 mei 2000

Afgelopen nacht hebben sociale partners in de kinderopvang na lange en moeizame onderhandelingen een principe akkoord gesloten over de eerste eigen CAO voor de kinderopvangbranche. Met deze CAO Kinderopvang is definitief gebroken met de welzijnssector en is gekozen voor een marktconforme CAO die meer perspectieven biedt aan nieuwe medewerkers om in de branche te gaan werken. Hiermee onderstrepen de werkgeversverenigingen de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang en de VOG samen met de vakbonden De Unie, CFO en Abva Kabo nogmaals de belangrijke positie die de kinderopvang inmiddels als volwassen vorm van dienstverlening in onze maatschappij inneemt. De hoofdpunten uit de nieuwe CAO Kinderopvang zijn een loonsverhoging per 1 januari 2000 van 3%, een structurele eindejaarsuitkering van
0,5%, invoering van een ORT regeling, extra loonverbetering voor leidinggevenden en het verankeren van de inzet van medewerkers aan de bestaande wettelijke regeling.
Ook is afgesproken om ondernemingen en ondernemingsraden meer decentrale afspraken te laten maken over arbeidsvoorwaarden, de wachtlijsten voor (eigen) kinderopvang te verkorten, een nieuw loonfunktiegebouw en funktiewaarderingssysteem te ontwikkelen en individuele medewerkers .à la carte. zelf invulling te laten geven aan hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarnaast staat verder onderzoek naar de werkdruk in de branche gepland.
In de komende weken werken de onderhandelingspartijen de gemaakte principe afspraken verder uit tot een concept CAO tekst die vervolgens aan de achterbannen ter goedkeuring zal worden aangeboden.

Noot voor redacties