Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Honda Motor Corporation introduceert nieuwe Crashtestdummy

Datum nieuwsfeit: 18-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Persbericht: Crashtestdummy

(18 Mei 2000)

Honda Motor Corporation introduceert een nieuwe 'medewerker' in haar gelederen: POLAR II. Zijn functieomschrijving luidt voluit 'tweede generatie voetgangers crashtestdummy'. Hij is 1.75 m lang, weegt 75 kg en gaat na een korte inwerkperiode onder andere aan het werk in het door Honda pas geopende 1800 indoor crashcentrum in Japan.

Met behulp van POLAR II worden botsingen tussen auto's en voetgangers natuurgetrouwer dan ooit gesimuleerd. Aan de hand van de onderzoeksgegevens uit deze botsproeven kan Honda nieuwe automodellen zo ontwerpen dat deze bij aanrijdingen minder letselgevaar voor voetgangers opleveren.

In 1998 ontwikkelde Honda haar eerste eigen voetgangers crashtestdummy om de reactie van het menselijk lichaam op aanrijdingen met auto's te onderzoeken. Hoofddoel was aan de weet te komen welke delen van de auto de meeste verwondingen opleveren bij voetgangers. Met name wilde Honda toen onderzoeken hoe voetgangers bij aanrijdingen hoofdletsel bespaard kan blijven.

POLAR II moet nog beter onderzoek mogelijk maken, onder meer doordat de verbindingen tussen de diverse onderdelen van deze testpop natuurgetrouwer zijn. De nieuwe dummy is bovendien voorzien van de allerlaatste, meest geavanceerde meetinstrumenten. Deze registreren op acht verschillende plekken, waaronder de nek en de benen, de mate van letsel. De nadruk ligt
daarbij op knieletsel, omdat het onderzoek met de eerste crashtest dummy aangaf dat bij aanrijdingen tussen voetgangers en auto's met name dit letsel bovengemiddeld vaak voorkomt en emstige gevolgen heeft. POLAR II is daarom voorzien van herontworpen, zeer natuurgetrouwe kniegewrichten.

Computersimulaties

Honda gebruikt ook computersimulaties van aanrijdingen tussen voetgangers en auto's. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de 'Finite Element Method* om de hoeveelheid letsel nauwkeurig te kunnen meten. Door gegevens van zowel computersimulaties als crashes met de nieuwe dummy te combineren, kan Honda al tijdens de ontwerpfase van de auto proberen om oorzaken van mogelijk aanrijdingsletsel te reduceren.

Bijzonder aan deze inspanningen is dat Honda niet alleen rekening houdt met de inzittenden van een auto, maar ook met degenen die zich op straat bevinden. In 1998 kondigde Honda aan om met een carrosserie-ontwerp te komen dat mogelijk hoofdletsel bij voetgangers vermindert. Dat werd de HR-V die in april 1999 op de Nederland markt kwam. Sindsdien is deze technologie ook bij andere modellen toegepast, zoals bij de in de VS populaire MPV Odyssey. Eind april van dit jaar had Honda al meer dan een half miljoen auto's met deze letselverminderende technologie verkocht.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie