Rijkswaterstaat sluit contract af voor Berging IUGO

DIRECTIE NOORDZEE

MIN VenW: PERSBERICHT: BERGING IUGO

RIJKSWATERSTAAT SLUIT CONTRACT AF VOOR BERGING IUGO

Rijkswaterstaat (directie Noordzee) heeft Smit Tak BV opdracht gegeven het vrachtschip Iugo te bergen. Het schip zonk op 4 maart 2000 33 mijl ten westen van Katwijk. Vandaag hebben de directie Noordzee en Smit Tak hiervoor een contract getekend. De berging kost circa 10 miljoen gulden.

Het bergingsbedrijf zal eerst de brandstof (olie) uit het wrak halen en vervolgens de lading. Dit is millscale, een product dat afkomstig is van het walsproces bij staal. Daarna wordt het schip in delen gezaagd en geborgen. Uiterlijk 1 september 2000 moet de klus zijn afgerond.

Daar de Iugo in een drukke scheepvaartroute richting Engelse oostkust ligt en om milieurisico.s te vermijden, laat Rijkswaterstaat het schip zelf bergen. De eigenaar van de Iugo, een bedrijf gevestigd op St. Vincent & The Grenadines, wordt aansprakelijk gesteld voor de door de staat gemaakte kosten.

Wendy de Heij, 070 - 33 66 743

18 mei 00 14:31